PREMIUM
© Thinkstock

Jezelf verstaanbaar maken in een druk café: het belang van handgebaren

VideoIn een drukke kroeg met veel geluid is het moeilijk communiceren. Maar er zijn manieren om je verstaanbaar te maken.

1. Politie neemt oudheden in beslag bij Tefaf, maar hoe komen illegale objecten daar terecht?
    PREMIUM

Op de internationale kunstbeurs Tefaf in Maastricht zijn onlangs twee kunststukken in beslag genomen. De oudheden, een Romeins hoofd van Apollo en een Egyptische vaas, zijn mogelijk illegaal opgegraven, zo meldt NRC. De vraag rijst of er niet veel meer onderzoek moet worden gedaan naar de verzamelgeschiedenis van archeologische vondsten voor ze worden gepresenteerd op bijvoorbeeld een beurs.
  2. Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Wetenschappers hebben een bacterie ontdekt die zich voedt met de nu nog onafbreekbare kunststofsoort polyurethaan: een materiaal dat op grote schaal wordt gebruikt voor auto-interieurs, sportschoenen, luiers, keukensponzen, matrassen, verf en schuimisolatie. Het spul wordt meestal naar de vuilstort gebracht omdat het extreem lastig te recyclen is. De Duitse experts die de microscopisch kleine ‘plasticvreter’ traceerden, spreken van een doorbraak op het gebied van afvalverwerking.