Astronaut Anne McClaine voert onderhoud uit aan de buitenzijde van het internationale ruimtestation ISS. © AFP

NASA schrijft historie: ruimtewandeling met alleen vrouwelijke astronauten

Een niet passend ruimtepak gooide in maart nog roet in het eten, maar ruimtevaartorganisatie NASA gaat voor een herkansing. Op 21 oktober vindt vanuit het internationale ruimtestation ISS (als alles dit keer meezit) de allereerste ruimtewandeling met alleen vrouwen plaats. Een unicum en een nieuwe mijlpaal voor de ruimtevaart.

1. Biologen verbijsterd na ontdekking langste ‘kwalsliert’ ooit
    video

Biologen verbijs­terd na ontdekking langste ‘kwalsliert’ ooit

Biologen hebben tijdens een expeditie voor de westkust van Australië op grote diepte de waarschijnlijk grootste siphonophorae ooit ontdekt. Het gaat om een tientallen meters lange sliert die bestaat uit miljoenen kwalachtige, ongewervelde diertjes die één kolonie vormen maar de indruk wekken een zelfstandig organisme te zijn. Op de wetenschappelijke website Sciencealert jubelen experts over de vondst: ,,Dit is de spectaculairste en langste die in de diepzee is gespot.”