ANP XTRA
© ANP XTRA

Onderzoekers Eindhoven ontwikkelen 'slimme' pil

Een medicijn dat voortdurend zelf kan bepalen hoe hard en waar het moet werken in het lichaam van een zieke. Onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) hebben een methode bedacht waarmee ze zo'n medicijn dichterbij hopen te brengen. Ze publiceren vrijdag in Nature Communications.

1. Dode bruinvissen die massaal aanspoelen ‘lijken op hetzelfde moment gestorven’
    Video

Dode bruinvis­sen die massaal aanspoelen ‘lijken op hetzelfde moment gestorven’

Nooit eerder zijn zoveel volwassen, dode bruinvissen aangespoeld in zo’n korte tijd in één gebied. Onderzoeker en bioloog Lonneke IJsseldijk van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht noemt het aantal - vermoedelijk meer dan vijftig en dat worden er nog meer - ‘overweldigend’. De komende tijd gaat IJsseldijk onderzoeken waaraan de zeezoogdieren zo plots en massaal zijn gestorven.
  2. Wetenschappers ontdekken fossiele ‘vliegende draak’ in Chileense woestijn

Wetenschap­pers ontdekken fossiele ‘vliegende draak’ in Chileense woestijn

‘Draken bestaan niet!’, zeg je? Wetenschappers denken daar toch anders over. Toegegeven, ze zijn inmiddels uitgestorven, maar in de Chileense Atacamawoestijn hebben archeologen fossiele resten ontdekt van een prehistorisch dier dat zich laat omschrijven als ‘een vliegende draak’. Zo'n 200 tot 150 miljoen jaar geleden vloog de pterosaurus, voorzien van een lange staart, vleugels en scherpe uitstekende tanden, er zijn rondjes.
  3. Dit artikel is verwijderd

Op deze plaats stond een nieuwsstuk over het medicijn Ivermectine, een anti-parasitair middel dat sinds jaar en dag wordt gebruikt tegen oa rivierblindheid en dat sinds de uitbraak van de coronapandemie door sommigen als effectief tegen Covid-19 wordt gezien. Volgens een studie die afgelopen week in diverse media verscheen heeft Ivermectine de bijwerking dat het mannen onvruchtbaar maakt. Helaas blijkt het onderzoek bij nader inzien gedateerd, ook zijn er vraagtekens te plaatsen bij het wetenschappelijke kwaliteitsgehalte. Daarom hebben we het artikel verwijderd. Excuses voor het ongemak.