Wetenschappers ontdekken ‘wandelende haaien’ op de zeebodem

videoHet is een bijzonder gezicht: een haai die zijn vinnen gebruikt om over de zeebodem te sluipen. Australische wetenschappers hebben vier nieuwe soorten van deze zogeheten ‘wandelende haaien’ ontdekt. Daarmee komt het totaal aantal bekende soorten op negen.

De wandelende haaien werden in de kustwateren van Noord-Australië en het eiland Nieuw-Guinea aangetroffen. Om zich over riffen te kunnen verplaatsen gebruiken de haaien hun vinnen als voeten.

In het gezaghebbende vakblad Marine and Freshwater Research schrijven onderzoekers dat de haaien zo een grote voorsprong hebben op prooidieren zoals kleine vissen en schaal- en weekdieren. De haaien kunnen dankzij hun vinnen ook in zuurstofarme omgevingen overleven.

Maar voordat je in paniek raakt door deze wandelende gevaartes: volgens de onderzoekers vormen de haaien geen bedreiging voor mensen. Ze zijn gemiddeld minder dan een meter lang.

Wandelende haai in Queensland, Australië.
Wandelende haai in Queensland, Australië. © Mrpbps/Wikimedia Commons/CC BY-SA 2.0
  1. Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaarlijk’

1. Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Wetenschappers hebben een bacterie ontdekt die zich voedt met de nu nog onafbreekbare kunststofsoort polyurethaan: een materiaal dat op grote schaal wordt gebruikt voor auto-interieurs, sportschoenen, luiers, keukensponzen, matrassen, verf en schuimisolatie. Het spul wordt meestal naar de vuilstort gebracht omdat het extreem lastig te recyclen is. De Duitse experts die de microscopisch kleine ‘plasticvreter’ traceerden, spreken van een doorbraak op het gebied van afvalverwerking.
  2. ‘Unieke’ afdruk gevonden van 555 miljoen jaar oude voorloper mensen: wormpje kleiner dan rijstkorrel

‘Unieke’ afdruk gevonden van 555 miljoen jaar oude voorloper mensen: wormpje kleiner dan rijstkor­rel

Een team wetenschappers heeft in een kalksteenformatie in het zuiden van Australië fossiele afdrukjes gevonden van een nog onbekend, piepklein wezentje dat vermoedelijk 555 miljoen jaar geleden een organisme was waaruit de mens zou kunnen zijn ontstaan. Het druppelvormige ‘wormpje’ is ongeveer zo groot als een halve rijstkorrel en heeft een duidelijke voor- en achterkant. De naam van het dier is Ikaria Wariootia, genoemd naar een monument vlakbij de vindplaats.