Zoektocht naar een vaccin tegen het coronavirus: waarom duurt dat zo lang?

Onderzoekers maken overuren in laboratoria. De wereld zit te springen om een vaccin tegen het coronavirus Covid-19. Hoe verloopt de zoektocht en wanneer levert die resultaat op?

De race om een vaccin begint op 10 januari. Op die vrijdag zetten Chinese wetenschappers de genetische code van coronavirus Covid-19 online. Het is het startsein voor de zoektocht naar een vaccin, op verschillende plekken in de wereld. Niet alleen in laboratoria van overheden, zoals in de VS en in Australië, maar ook van bedrijven, waaronder Johnson & Johnson en Moderna Therapeutics.

1. Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaarlijk’

1. Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Wetenschappers hebben een bacterie ontdekt die zich voedt met de nu nog onafbreekbare kunststofsoort polyurethaan: een materiaal dat op grote schaal wordt gebruikt voor auto-interieurs, sportschoenen, luiers, keukensponzen, matrassen, verf en schuimisolatie. Het spul wordt meestal naar de vuilstort gebracht omdat het extreem lastig te recyclen is. De Duitse experts die de microscopisch kleine ‘plasticvreter’ traceerden, spreken van een doorbraak op het gebied van afvalverwerking.
  2. ‘Unieke’ afdruk gevonden van 555 miljoen jaar oude voorloper mensen: wormpje kleiner dan rijstkorrel

‘Unieke’ afdruk gevonden van 555 miljoen jaar oude voorloper mensen: wormpje kleiner dan rijstkor­rel

Een team wetenschappers heeft in een kalksteenformatie in het zuiden van Australië fossiele afdrukjes gevonden van een nog onbekend, piepklein wezentje dat vermoedelijk 555 miljoen jaar geleden een organisme was waaruit de mens zou kunnen zijn ontstaan. Het druppelvormige ‘wormpje’ is ongeveer zo groot als een halve rijstkorrel en heeft een duidelijke voor- en achterkant. De naam van het dier is Ikaria Wariootia, genoemd naar een monument vlakbij de vindplaats.