Ronald de Boer maakt in Qatar nog altijd reclame voor Qatar: ‘Een van de beste WK’s ooit’
Onze verslaggever Sander van Mersbergen verblijft tijdens het WK voetbal in Qatar en schrijft elke dag over zaken die hem opvallen.
We waren hem bijna vergeten, maar daar zit hij, ontspannen in een zachte leunstoel: Ronald de Boer. Rode polo, beige broek, mooie sneakers. Op zijn mouwen prijkt het logo van Qatar2022.
Sinds De Boer bij Jinek berichten over duizenden doden in Qatar afdeed als ‘totale onzin’, is de aimabele oud-voetballer in Nederland een beetje van de radar verdwenen. Maar hier in Qatar is hij nog steeds een graag geziene gast. De Boer is betaald ambassadeur van het WK, en mag als eregast naar de wedstrijden.
Het is zaterdagmiddag, we zijn in het perscentrum van het gastland. De Boer is panellid bij een discussie over Generation Amazing, een door Qatar gesponsord programma dat arme gemeenschappen helpt via voetbalprojecten. Doel is om volgende generaties ‘inclusiever en milieubewuster’ te maken. Een ingewikkelde boodschap voor een land dat drijft op fossiele energie, en waar homoseksualiteit strafbaar is.
Voor dat soort overdenkingen is hier geen plek. De Boer vertelt hoe voetbal mensen en culturen verbindt. ,,Als je samen voetbalt, merk je dat je helemaal niet zo verschillend bent. Daarom ben ik zo trots om ambassadeur te zijn van dit WK. Ik wil een brug slaan naar Europa, waar veel misverstanden over Qatar bestaan.”
In werkelijkheid is De Boer, die vanwege zijn rol als Qatar-gezant onder meer betaalzender ESPN kwijtraakte als opdrachtgever, in Nederland al een tijdje gestopt met praten over het onderwerp. ,,Die discussie win ik toch niet meer.”
Hier zijn vooral journalisten uit de Arabische regio, en die zijn een stuk minder kritisch op Qatar dan collega's in het westen. Wat hij tot nu toe van het WK vindt, wil een verslaggever weten van de monter ogende De Boer. ,,Het is geweldig, iedereen is heel blij. Het beste ooit? Er zijn meer mooie edities geweest, maar wel een van de beste ooit, ja.”
Als ook de nationale tv van Libanon bediend is, wordt De Boer naar een afgesloten ruimte geleid. Een A4'tje op de deur maakt duidelijk wie hier welkom zijn: ambassadors. In Nederland wil niemand het misschien nog horen, maar in Qatar maakt Ronald de Boer nog steeds reclame voor Qatar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Onze man in Qatar
Dr. Cool waakt in Qatar over de airco, kan hij ook zorgen dat Gakpo niet verkouden wordt?
Onze verslaggever Sander van Mersbergen verblijft tijdens het WK-voetbal in Qatar en schrijft elke dag over zaken die hem opvallen. -
onze man in qatar
Als je écht goed zoekt, fluisteren collega’s, vind je zelfs een loungebar met bier
Onze verslaggever Sander van Mersbergen verblijft tijdens het WK-voetbal in Qatar en schrijft elke dag over zaken die hem opvallen. -
Getest: dit is de beste wasdroogcombinatie
Wat is de beste wasdroogcombinatie? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd. -
WK Voetbalpodcast | ‘Deze WK-finale was voetbal op z'n allermooist’
Lionel Messi heeft eindelijk zijn wereldtitel. De Argentijn en Kylian Mbappé maakten de finale samen tot een geweldig schouwspel. Daarnaast een evaluatie van Oranje en het hele WK in Qatar. Een toernooi dat in de voorbereiding vooral ging over mensenrechten, OneLove-armbanden en geld. Etienne Verhoeff bespreekt het in de laatste WK Voetbalpodcast met Sjoerd Mossou en Mikos Gouka, die bij de WK-finale in het Lusail Stadion waren.
-
Met video1
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs. -
-
-
PREMIUM
Wie vermoedde dat WK-winst van Messi was gescript, hoefde alleen maar te kijken naar wat er gebeurde
Op een weergaloze voetbalavond voltooide Lionel Messi in Doha zijn WK-droom, na 120 meeslepende minuten én strafschoppen tegen Frankrijk. Een scenario zoals je dat uittekent in een filmscript, maar het gebeurde allemaal echt. Verslag van de spectaculairste WK-finale ooit. -
PREMIUM
Kylian Mbappé is de natuurlijke opvolger van Lionel Messi
Bij Paris Saint-Germain keren straks de twee ultieme sterren van het WK terug om wellicht samen de Champions League te winnen. Kylian Mbappé liet in Qatar zien dat alleen hij de natuurlijke opvolger van zijn Argentijnse clubgenoot Lionel Messi is.