Dit is de Wandelende Catalogus van IKEA die twee weken met advies gaat strooien
De Ivar-kast en de Grönadal-schommelstoel. Het zijn de twee favoriete IKEA-producten van Fabiënne Breevaart, die ze graag in huis zou hebben. De 28-jarige Bredase is sinds vorige week de Wandelende Catalogus van het Zweedse bedrijf. Twee weken lang voorziet ze mensen van interieur- en woonadvies.
Delen per e-mail
Fabiënne Breevaart is echt niet iedere dag in de IKEA te vinden, maar dat is ook niet nodig voor haar tijdelijke functie. ,,Als wandelende catalogus is het de bedoeling dat ik mensen inspireer met mijn ideeën en hen kan voorzien van advies over woon- of inrichtingsproblemen. Je moet goed luisteren naar wat iemands wensen zijn, anders kan je de plank echt mis slaan. Vaak zijn het wel de basisadviezen.”
Bij de basisadviezen gaat het volgens Breevaart onder andere over hoe je sfeer in een ruimte kunt creëren. ,,Bijvoorbeeld met planten of door accessoires af te stemmen op de kleuren van de ruimte. Je moet ervoor zorgen dat het interieur één geheel is. Het hoeft niet altijd duur te zijn om leuk te zijn.” In korte videos op de site en sociale mediakanalen van IKEA geeft ze tips en uitleg.
‘Onpersoonlijk’
Een volger op Instagram tipte Breevaart over de zoektocht van IKEA naar de Wandelende Catalogus. Ze besloot voor haar kans te gaan. Uit meer dan honderd aanmeldingen werd ze gekozen als het gezicht van de nieuwe campagne. ,,Normaal brengt IKEA de papieren catalogus uit, maar dat is best onpersoonlijk. Vorig jaar was het een luister-catalogus en dit jaar wilde IKEA de catalogus een gezicht geven en dat ben ik geworden.”
Volgens mij wilden ze ook heel graag iemand van onder de mensen, niet iemand die al bekend is
Breevaart moest om zich aan te melden een motivatiebrief opsturen. Later in het proces werd haar gevraagd om videos te maken waarin ze advies geeft of over zichzelf praat. De organisatie vond op basis daarvan haar de beste. ,,Ik denk omdat ik frisse ideeën heb. Volgens mij wilden ze ook heel graag iemand van onder de mensen, niet iemand die al bekend is. Daardoor paste ik denk ik goed bij wat ze zochten.”
Eigen bedrijf
Naast haar vaste baan als docent MBO Toerisme in Rotterdam, is Breevaart sinds een paar weken eigenaar van een eigen interieuradviesbedrijf. Haar bedoeling is om na de campagne bij IKEA verder te gaan met haar eigen onderneming. Ze noemt deze twee weken dan ook een samenwerking, waar ze extra ervaring en publiciteit mee hoopt te krijgen. ,,Natuurlijk hoop ik dat ik meer bekendheid krijg voor mijn eigen bedrijf nu ik via IKEA bekend ben. Dat heeft voor mij ook wel meegespeeld toen ik me aanmeldde. Het is super leuk en leerzaam, maar ik hoop er zelf ook iets uit te halen.”
Bekijk hieronder de video's van de sectie Wonen van deze site.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kunst hoeft niet duur te zijn: dit zijn betaalbare schilderijen
Wil je kunst aan de muur, maar daar geen fortuin aan uitgeven? Deze kunstliefhebbers inspireren met hun schilderijen en posters en vertellen hoe ze eraan zijn gekomen. -
Forse stijging afvalstoffenheffing zorgt voor hogere woonlasten
Veel woningeigenaren en huurders zijn dit jaar meer kwijt aan gemeentelijke woonlasten. Dat komt vooral door de afvalstoffenheffing die sterk stijgt. Dat meldt het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO), dat de woonlasten in de veertig grootste gemeenten in kaart heeft gebracht. -
hip huis
De ledlamp heeft het moderne huis veroverd en ontketent een revolutie in elke kamer
Sinds de coronacrisis brengen mensen (noodgedwongen) meer tijd door in hun eigen huis. Het interieur krijgt daardoor ook meer aandacht. In de serie ‘hip huis’ onderzoekt de redactie Wonen van deze site de laatste trends. Vandaag: het succes van de ledlamp. -
PREMIUMMIJN TUIN
Hoe Peter van een zandvlakte tóch een tuin heeft kunnen maken
Architect Peter van der Toorn Vrijthoff liet dertig jaar geleden zijn huis bouwen op de Zandvoortselaan in Den Haag. Op het stuk grond stond een verwaarloosd noodschooltje. Het was één grote zandvlakte, de uitloop naar het duingebied. Perfect voor het bouwen van een huis en het onderkelderen daarvan. ,,Maar daarop een tuin aanleggen was moeilijk.” -
Ikea geeft beroemde catalogus nog maar in één regio uit
Heb je de afgelopen week de catalogus van Ikea in de bus gekregen? Dan behoor je tot een relatief klein gezelschap. De meubelreus is vorig jaar begonnen met het digitaliseren van wat tot voor kort ‘wereldwijd het meest verspreide boek na de bijbel’ werd genoemd. Maandag begint een campagne om vaste bezoekers op de digitale editie te wijzen.
-
hip huis
De snelste opfrisser voor je interieur: dit zijn de behangtrends
Zou je graag je interieur een nieuwe uitstraling willen geven? Dan kun je wel wat inspiratie gebruiken. In de serie ‘Hip Huis’ elke week de laatste woontrends. Deze week: behangen. -
energierekening
Suren (42): ‘Door verplicht abonnement op warmtenet lijkt het of ze minder moeite voor je doen’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan iemand in Nederland. Vandaag Suren van der Leeuw (42) uit Amersfoort. -
Grote gemeenten willen landelijke hulp in strijd tegen huisjesmelkers
De regio's met de hoogste woningnood vragen om meer wettelijke instrumenten om huurexcessen aan te pakken. Dat stellen zeven wethouders in een rondgang van NRC. Ze vinden dat minister Kajsa Ollongren te weinig heeft gedaan om huisjesmelkers en de exorbitant hoge huren voor woningen aan te pakken.