Energieleverancier Enstroga stuurt noodkreet aan klanten die tariefverhoging weigeren
Energieleverancier Enstroga vraagt klanten die een tariefverhoging voor stroom en gas weigerden om vrijwillig over te stappen naar een andere energiemaatschappij. Blijven zij klant met de eerder afgesproken lagere tarieven dan vreest het bedrijf voor het voortbestaan, staat in een brief aan de klanten.
Enstroga begon vorige week met het versturen van brieven waarin de kleine energieleverancier eenzijdig energiecontracten opzegde van klanten die niet akkoord gingen met de hogere tarieven. Die zijn het gevolg van prijsstijgingen op de markt voor stroom en gas, iets waaraan het bedrijf naar eigen zeggen geen schuld heeft.
Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) stak een stokje voor die eenzijdige opzegging van de levering van stroom en gas. Dat is namelijk niet toegestaan in het winterseizoen, dat loopt van oktober tot april. De consumentenwaakhond bepaalde dat Enstroga de weigeraars energie moet blijven blijven leveren tegen de eerder afgesproken lagere tarieven.
Extreem oneerlijk
De maatschappij noemt deze maatregel ‘extreem oneerlijk’ voor kleine leveranciers. In de noodkreet aan de weigeraars vraagt Enstroga hen andermaal akkoord te gaan met de hogere tarieven, maar wijst tegelijkertijd op alternatieven. Een gemiddeld huishouden zou volgens de nieuwe tarieven bij Enestroga maandelijks 360 euro kwijt zijn per maand. Het bedrijf erkent dat het daarmee zeker niet de goedkoopste is en wijst nadrukkelijk op aanbiedingen bij andere energieleveranciers.
Consumenten hoeven er volgens de waakhond niet voor te vrezen dat ze geen gas of elektriciteit meer ontvangen als hun leverancier toch in financiële problemen komt. ‘De ACM kan niet ingrijpen in de financiën van een bedrijf, maar kan wel de vergunning intrekken als de leveringszekerheid in het geding is. Alle klanten van het bedrijf worden dan ‘verdeeld’ over de overige vergunninghouders.’
Niet overstappen
Het verzoek van Enstroga aan klanten om vrijwillig over te stappen naar een andere energieleverancier staat haaks op het advies van online vergelijkingssites. Zij raden Nederlanders voor het eerst in hun bestaan aan om niet over te stappen. De sites adviseerden Nederlanders tot de eerste week van oktober om hun energieprijzen een jaar vast te zetten maar door de extreme prijsstijgingen en tariefschommelingen raden ze aan om op de korte termijn niets te doen. Een advies dat compleet tegen hun verdienmodel in gaat.
,,De prijsstijgingen zijn de laatste dagen zo extreem dat er veel onrust in de markt is”, zei Sanne de Jong-Bins van grote speler Gaslicht.com op 9 oktober tegen deze site. Veel mensen zijn paniekerig, constateert de vergelijker. ,,We willen hen tegen zichzelf en dergelijke hoge prijzen beschermen. Het is verstandiger om af te wachten.”
DGB Energie
Enstroga is niet de enige energieleverancier die klanten een brief stuurde waarin de leveringsovereenkomst eenzijdig werd opgezegd. De ACM ontving verschillende meldingen van consumenten en vermoedde een verband met gestegen energieprijzen. ,,We krijgen ook signalen dat dat genoemd wordt in brieven. We wijzen consumenten daarom op de rechten die ze hebben”, zei een woordvoerder van de autoriteit begin oktober tegen deze site.
De waakhond begon daarop een onderzoek naar klachten over energiebedrijf DGB Energie. Dat zou de sterk gestegen prijzen voor gas en elektriciteit als reden opgeven voor eenzijdige opzegging in brieven aan klanten. Die zouden zouden ook te horen krijgen dat hun overeenkomst met vaste prijs wordt stopgezet en dat ze een contract met een variabele prijs aangeboden krijgen. De energieleveranciers zouden daarbij naar de algemene voorwaarden wijzen of als argument gebruiken dat er sprake was van wanbetaling.
Hoge inkooptarieven
De prijzen van gas en stroom zijn de afgelopen weken enorm gestegen. De stijgende gasprijzen zadelen bedrijven en huishoudens op met fors hogere kosten. Ook jaagt het de inflatie de hoogte in.
Energieleveranciers komen in de financiële problemen als ze de hoge inkooptarieven, veroorzaakt door met name de lage gasvoorraden, niet doorrekenen aan hun klanten. Dat kunnen ze echter lang niet in alle gevallen doen. Een groot deel van de consumenten heeft vorig jaar het uitzonderlijk lage tarief voor twee, drie of zelfs vijf jaar vastgezet. Eén op de drie huishoudens zal dan ook niets merken van de prijsverhogingen. De klappen vallen bij het deel van de klanten bij wie het contract net is afgelopen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met deze tool zie jij op welke toeslag of welk potje geld je recht hebt
Zorgtoeslag, huurtoeslag, bijzondere bijstand. Er zijn veel potjes met geld maar mensen weten ze vaak niet te vinden. Om die reden lanceren schuldhulporganisaties Geldfit en VoorzieningenWijzer nu een online Potjes-check. Zo kun je zelf raadplegen op welke voorzieningen je recht hebt. -
PREMIUM
Bijna ieder dak is geschikt en je kunt het vaak zelf: in vijf stappen naar een groen dak
Meer groen in stedelijk gebied? Dat kan eenvoudig met een groen dak. Veel daken zijn geschikt, je kunt het vaak zelf en in veel gemeenten kun je ook nog eens subsidie aanvragen. In vijf stappen naar een groen dak. -
PREMIUMhuisarts vertelt
‘Vroeger keken we ’s avonds samen naar Disney+, maar nu wil ze niet meer’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. Deze week behandelt hij een patiënt met ernstige buikklachten. -
PREMIUM
Huis vol ongebruikte aankopen? Zo voorkom je nutteloze uitgaven
Weinig geld hebben en toch flink uitgeven. Sommige mensen hebben een gat in hun hand. Waarom is het voor hen zo moeilijk om financieel pas op de plaats te maken? -
Vandebron verhoogt energietarieven nu al: ‘Situatie zo bizar dat we anders moeten handelen’
Energieleverancier Vandebron verhoogt de prijzen voor mensen met een variabel contract al per 1 november vanwege de hoge gasprijzen. Dat is opvallend omdat het bedrijf begin oktober nog aankondigde dit pas per 1 januari te doen. Veel klanten reageren dan ook verbijsterd.
-
PREMIUM
Maikel gunt iedereen óók een energierekening van 0 euro
Maikel de Bakker heeft geen last van leedvermaak over huishoudens die met pijlsnel stijgende gasprijzen te maken hebben. Dat had gekund, want zijn eigen energierekening komt onder de streep op 0 euro uit. ,,Dat is wat ik iedereen wens”, zegt hij. -
-
-
Energierekening
Peter (80): ‘We hebben de thuisaccu optimaal ingesteld, hij laadt op als de stroom goedkoop is’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Peter van den Berg (80) uit Nunspeet. -
PREMIUM
Zwarte schimmel op de muren en enorm veel vocht in huis: Nell en haar buren zijn ten einde raad
Nell Vonk is ten einde raad. Zij en de andere bewoners van een huizenblok aan de Burgemeester Martenssingel in Gouda kampen al zo’n acht jaar met extreem veel vocht, schimmel en wateroverlast in huis. Een oplossing is nog steeds niet in zicht. ,,Je ziet de boel er gewoon aan gaan.”Gouda