IJs is hot, maar zwart ijs is pas echt cool
IJs is hot. Salons schieten als paddenstoelen uit de grond: in tien jaar tijd verdubbelde het aantal. Daarnaast experimenteren makers erop los met stikstof, alcohol en blikvangers op een stokje. ,,IJs maakt blij.''
Delen per e-mail
Grote hit bij Roberto Gelato in Utrecht: zwart ijs. Ook: paprika-ijs met aardbeien. Het Haagse Sweet Mirrie's serveert sinds kort opgerolde bevroren creaties - onder meer stoofperenaroma met speculaas - geïnspireerd op streetfood uit Thailand.
En het IJsmanschap in Amsterdam pronkt met romige blikvangers op een stokje, variërend in smaak van cheesecake tot bosvruchten en ricotta met witte chocolade en framboos.
Kortom: massaproducten als de Raket en de volvette Magnum krijgen steeds meer concurrentie uit ambachtelijke hoek. Horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners becijferde dat er momenteel ruim 700 speciaalzaken in Nederland draaien op en rond ijs, bijna een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden.
Op een stokje
Mensen willen omfietsen of extra moeite doen voor iets wat met zorg en aandacht is bereid
Martijn Doets van IJsmanschap analyseert: ,,Die ontwikkeling past naadloos in de tijdgeest. Mensen willen omfietsen of extra moeite doen voor iets wat met zorg en aandacht is bereid. Ze vinden het niet bezwaarlijk om daarvoor wat dieper in hun portemonnee te moeten grijpen. Dat geldt op alle fronten in de horeca en voedselbranche, van de burgerbar tot de slager en de ijsmaker. Ook willen klanten verrast worden, waardoor wij bijzondere combinaties en presentaties kunnen bedenken.''
Doets koos daarom voor een compleet assortiment aan popsicles (ijslolly's) met ingrediënten als melk, room en ook mascarpone en ricotta. ,,Consumenten zijn gewend aan waterijs op een stokje. Ik wilde me daarom onderscheiden door juist schepijs aan die prikker te rijgen. Klanten waarderen dat. Zijn bereid hun smaakpapillen te prikkelen omdat ijs blij maakt. Het is een luxe die iedereen zich kan veroorloven. Bovendien is het een product dat wordt geassocieerd met zon, zomer en vrijheid.''
(tekst gaat verder onder de foto)
Carlina De Lorenzo van Roberto Gelato beaamt dat. Maar ze wijst ook op de invloed van social media. ,,Zwart ijs was in de Verenigde Staten al eerder hip. Door de beelden die op Instagram voorbijkwamen, kregen we de vraag wanneer wij dat ook zouden gaan verkopen. We dachten: dat gaan we doen, bij wijze van grap. En Roberto kwam met een kokossorbet - een soort die je toch altijd met wit associeert - die hij met actieve kool zwart kleurde. Het was direct een hit. We willen lekker eten, gaan niet langer voor eenheidsworst.''
We willen lekker eten, gaan niet langer voor eenheidsworst
Truffel
Ze hoopt dat de purechocoladesorbet met truffel, die deze week wordt gelanceerd, hetzelfde lot wacht als het zwarte ijs. Ook populair: ijs met alcohol zoals whisky- en limoncello-varianten. Bavaria bombardeerde zijn bierijs van seizoenproduct tot de categorie hele-jaar-door-verkrijgbaar. En Aldi had gin-tonic-ijs in de schappen.
IJsmaker Chi Pang van Sweet Mirrie's had een totaal andere inspiratiebron: streetfood uit Thailand. Hij giet op een plaat van -20 graden Celsius een vloeibare basis die door de kou direct aanvriest en kristalliseert. Daarna schraapt hij er rolletjes van die hij in een beker schept. ,,Live cooking is een leuke manier van presenteren. Maar de smaken moeten wat mij betreft niet te fancy worden. Haringijs of Parmezaans ijs is een te grote uitdaging, ik ga liever voor vanille met rozenaroma."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Huizen voor miljoenen geïsoleerd, maar nu zitten bewoners met koude voeten in de woonkamer
Meer dan een jaar zaten huurders van 31 woningen in Den Bosch-Zuid van BrabantWonen tussen de bouwsteigers. De huizen werden verduurzaamd en kregen dikke lagen isolatie en een nieuw dak. Maar nu krijgen verschillende huurders de woonkamers niet meer warm. ,,Ik zit hier elke avond met een deken om.” -
Huizenprijzen stijgen het meest in twee jaar tijd
De prijzen van bestaande koopwoningen zijn in januari het meest gestegen in twee jaar tijd. Het aantal jonge kopers (tot 35 jaar) was met 68 procent ongekend hoog dankzij de afschaffing van de overdrachtsbelasting. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster. -
VDL gaat in de bouw: productie complete badkamers in om te bouwen bussenfabriek
Geen bussen meer, maar badkamers, toiletten en technische ruimten voor woningen. VDL gaat zijn bussenfabriek in Heerenveen ombouwen tot industrieel productiebedrijf voor woningmodules. Door een samenwerking met bouwer Van Wijnen uit Baarn zet het Eindhovense industriële concern zijn eerste stap in de bouw om ‘een bijdrage te leveren aan het oplossen van het woningtekort’. -
Starters kiezen vaker voor deels aflossingsvrije hypotheek
Nu de rente zo laag is, kiest een grotere groep starters op de woningmarkt voor een aflossingsvrije hypotheek. Ze nemen voor lief dat ze geen recht hebben op hypotheekrenteaftrek over het deel dat ze niet aflossen. De maandlasten zijn al gauw honderden euro's lager. -
Woonakkoord gesloten voor bouw van 1 miljoen huizen
De 25 grootste branche- en belangenverenigingen in de woningbouw hebben gisteren een akkoord gesloten waarin staat dat tot 2030 maar liefst 1 miljoen huizen moeten worden gebouwd. De afspraken die ze daarover samen maken zijn ook een oproep aan de politiek om de juiste voorwaarden te creëren en met extra geld over de brug te komen.
-
'Huizenprijzen zullen later dit jaar licht dalen'
De huizenprijzen gaan toch echt een keer licht dalen, denken economen van ING. De kenners van de bank verwachten ook dat het woningtekort in Nederland dit jaar wat af zal nemen. -
energierekening
Johan (72): ‘Ik stook het nooit boven de 18 graden in huis, zo ben ik opgevoed’
Hoeveel geld besteed je aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Johan de Boer (72) uit Hegelsom. -
Oudere leeftijdsgroepen verlaten de Randstad
De trek uit de Randstad naar regio’s daarbuiten, neemt de laatste jaren toe en was het laatste jaar sterker dan voorheen. Vooral stellen zonder kinderen en mensen ouder dan dertig jaar verlaten vaker dan voorheen de Randstad. Dat meldt het Centraal Bureau Statistiek op basis van onderzoek.