Ook Ikea, de grootste woonwinkel van de wereld, doet goede zaken.
Volledig scherm
Ook Ikea, de grootste woonwinkel van de wereld, doet goede zaken. © REUTERS

Verhuizen lukt niet, dus investeer je in je huis; verkopers van meubels doen goede zaken

Meubelverkopers profiteren ervan dat het mensen niet lukt om te verhuizen vanwege de krapte op de woningmarkt. In plaats daarvan investeren ze in het huis waarin ze wonen. Ook andere soorten woonwinkels hadden te maken met een stijgende omzet. Dat meldt brancheorganisatie INretail op basis van eigen onderzoek.

Quote

De economi­sche tijden zijn goed, dus ik denk dat mensen daarom bereid zijn meer in hun huis te investeren

Woordvoerder INretail

Meubelverkopers behaalden in 2019 een 8 procent hogere omzet dan een jaar eerder. De hele woonbranche groeide met 5 procent. Vooral de goedkope en de dure woonwinkels doen het goed. De winkels in het middensegment lieten minder groei zien.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek kwam vorig jaar ook al met positieve cijfers van interieurwinkels naar buiten. Voor keukens, doe-het-zelfartikelen en vloeren werd bijna 10 procent meer uitgegeven ten opzichte van een jaar eerder. Aan meubels werd ruim 5 procent meer besteed dan in 2018. Die goede cijfers zijn ook wereldwijd te ontwaren. De grootste keten op woongebied, Ikea, had verleden jaar voor het eerst een jaaromzet geboekt van ruim 40 miljard euro, met dank aan een recordaantal bezoekers, uitbreiding van het aantal (kleinere) winkels en een fikse stijging van de onlineverkopen.

Woonartikelen jaren populair

Al jaren trekken consumenten de portemonnee om hun huis op te knappen of aan te kleden. Voor de inrichting werd vorig jaar 22 procent meer geld uitgegeven dan in het eerste kwartaal van 2015. Voor doe-het-zelfartikelen 20 procent meer en huishoudelijke artikelen bijna 10 procent. De groei in het aantal producten was trouwens minder, waaraan je kunt aflezen dat producten duurder zijn geworden, of consumenten een voorkeur hebben gekregen voor duurdere artikelen.

Quote

Verhuizen lukt vaak niet en daarom kiezen velen voor een flinke facelift van hun interieur

Woordvoerder INretail

Dat klanten meer geld overhebben voor interieur en vooral online shoppen valt ook ondernemers in andere branches op. De bekende modezaak H&M heeft een woonwinkel geopend in Amsterdam om een graantje van het succes mee te pikken. Dekbed Discounter richtte vorige maand het nieuwe merk WoonQ op en wil op dat platform ook meubels en andere woonartikelen verkopen. ,,We hadden eerst als proef op Dekbed Discounter een pagina met ‘living’ gezet en dat liep verbazingwekkend goed”, aldus CEO Niels Verwij. 

De verklaring van het succes zit hem in een aantal dingen. ,,De economische tijden zijn goed, dus ik denk dat mensen daarom bereid zijn meer in hun woning te investeren”, denkt Verwij. Verder verbaast hij zich over de snelheid van de branche, die voor hem ook nieuw is. ,,Ik had verwacht dat een bepaalde kast wel een jaar in de etalage zou staan, maar het aanbod wordt door leveranciers veel sneller gewisseld. Daardoor verandert de mode ook snel. 

INretail verwacht dat de sector ook in 2020 zal groeien. ,,Van woning veranderen lukt vaak niet en daarom kiezen velen voor een flinke facelift van hun interieur”, analyseert de brancheorganisatie.

Tips over het interieur. Kijk bij Eigen Huis & Tuin. Inspiratie voor in uw eigen woonkamer? Interieurarchitect Michiel de Zeeuw geeft advies in de video's hieronder.