Exclusief

Het beste van De Stentor

In PREMIUM vind je een selectie van onze beste verhalen. Elke dag alles van De Stentor lezen? Neem dan een abonnement.

Volledig scherm
PREMIUM
Directeur Carel Addink van Addink Transport te Zutphen. © RONNY TE WECHEL

‘Als dit een gezond bedrijf blijft, ben ik tevreden’

Hij is jong, Carel Addink, 32 jaar. Maar hij heeft de aandelen van zijn vader Jos overgenomen en is nu directeur-eigenaar van Zutphense distributie- en transportbedrijf Addink, waar veertig vaste mensen werken en een reeks inhuurkrachten. Maar goed, hij heeft naar eigen zeggen diesel in zijn aderen. Hoe kan het ook anders. Hij is de zevende telg uit geslacht Addink dat het bedrijf leidt sinds de oprichting 176 jaar geleden.

De foto’s op de site tonen rijen rode Scania en Mercedes trucks op het bedrijfsterrein aan de Doggersbank op de Mars in Zutphen. Nu is het terrein geheel verlaten. Carel Addink lacht: ,,En zo hoort het. Als ze hier midden de dag zouden staan, deden we iets niet goed. Ze zijn op pad.’’

Jongensdroom

Carel groeide op in de magazijnen van zijn vaders bedrijf en tussen de vrachtauto’s. Zijn jongensdroom: vrachtwagenchauffeur worden. Carel: „School vond ik niet zo interessant. Ik haalde op mijn achttiende mijn rijbewijs en direct daarna het chauffeursdiploma. En toen de weg op.’’

Hij kwam erachter dat het bestaan van een internationaal chauffeur niet louter romantiek is. Toen zijn ouders in 2008 Carel en zijn twee zussen bij elkaar riepen om over de toekomst van het bedrijf te praten, besloot hij het wel te willen overnemen. „Ik ben teruggegaan naar school, cursussen gevolgd en op alle afdelingen in het bedrijf gewerkt. Samen met mijn zus Manon – die echter niet de eindverantwoordelijkheid wilde – hebben we stap voor stap de leiding overgenomen. En toen begon dus de crisis. Dat was hard. Maar we hebben gelukkig goede keuzes gemaakt. We verlegden de focus van business-to-business naar transport naar particulieren. Waarbij we ons met name zijn gaan richten op buitenmaatse goederen. Dat is zeg maar alles wat niet op een pallet past. Je kunt denken aan bijvoorbeeld blokhutten en tuinhout, wat mensen bij tuincentra of via internet bestellen. Binnenmaatse goederen kan iedereen vervoeren, wat wij doen is echt een specialiteit.’’

De vrachtwagens brengen de goederen naar adressen in de Benelux en Groot-Brittannië. Maar transport is al lang niet meer de enige activiteit. ,,We hebben 12.000 vierkante meter aan loodsen staan. Je ziet dat steeds meer online bedrijven het fysieke product eigenlijk niet meer zien. Dat gaat rechtstreeks van de producent via ons naar de klant. We hebben dan ook fiks geïnvesteerd in automatisering onze klanten maximaal te kunnen ondersteunen in het logistieke proces.”

Marges

Carel is blij dat hij de keus heeft gemaakt. ,,Ach weet je, ik hoef gelukkig niet hele dagen op kantoor te zitten. Af en toe kruip ik nog wel­eens achter het stuur. Gewoon om het gevoel te houden en te weten waar de jongens zoal tegen aanlopen. Weet je, rijk zul je hier niet van worden. Daarvoor zijn de marges te klein, de investeringen te hoog. Maar als dit een gezond bedrijf blijft waar mensen met plezier werken, ben ik al dik tevreden.”

Carel Addink zit soms achter het stuur, om ‘het gevoel te houden’. FOTO ronny te wechel

Zutphen