Volledig scherm
De resten van de Twin Towers, na de aanslagen op 11 september 2001. © AFP

Belangenclub onderwijs: docent moet leerlingen verschillende kanten van de zaak leren zien

video || pollDit is de taak van een docent: leerlingen de dingen van verschillende kanten te leren zien. Dat zegt Linda Zeegers van de VO-raad naar aanleiding van de ophef over de Zutphense natuurkunde-docent over de aanslagen van 9/11 in Amerika. 

Docent Jan Allaart van het Baudartius College in Zutphen zei in de klas dat de aanslagen op de Twin Towers in New York op 11 september 2001 geen werk was van moslimterroristen. Dat zorgde voor verbazing en verontwaardiging nadat Stentor-columniste Phaedra Werkhoven er over schreef.  

Volgens woordvoerder Linda Zeegers van de VO-raad, de vereniging van middelbare scholen, moeten leerlingen dingen van verschillende kanten kunnen bekijken. Maar ze plaatst wel een kanttekening. „Als docent moet je je bewust zijn van je eigen waarden en visie en van de opdracht om zo veel mogelijk ruimte te laten voor andere waarden en visies. Als een docent zijn eigen mening ventileert, dan moet dat passen binnen die onderwijscontext.”

'Prikkeling'

Rector Andries Mulder zei eerder tegen de Stentor: ,,Als docent kun je zo'n uitspraak niet doen. Je hebt met jonge mensen te maken. Als prikkeling voor een discussie kan het wel en als privépersoon mag je het in je eigen omgeving ook zeggen, maar je kunt het niet als waarheid brengen. Ik moet er met hem nog over praten. En onderzoeken hoe het echt zit. Of ik Werkhoven iets verwijt dat ze het heeft opgeschreven? Nee, zeker niet. Ik ga graag het gesprek met haar en haar dochter aan.” 

Werkhoven in haar column: ,,Het onderwijs en de docenten moeten een baken zijn, zich aan algemeen geaccepteerde feiten houden en kennis overbrengen. Vergiftig mijn kind niet met vaag gelul.''

Theorie

Allaart kreeg naar eigen zeggen één klacht van een ouder binnen naar aanleiding van zijn uitspraken in de klas. „Dat is de enige ouder die zich er druk over heeft gemaakt. Wel jammer dat ze niet eerst naar mij is toegestapt'', zei hij eerder tegen deze krant. „Ik heb het gebracht als mijn mening. Ik ben ervan overtuigd dat 9/11 geen moslim-terroristische aanslag was.” Wat de theorie volgens Allaart dan wél is, wil hij niet zeggen. „Daar geef ik geen commentaar op.”

Wat vind jij van de kwestie? Geef hieronder je mening:

poll

Een leraar die vertelt dat 9/11 geen moslim-aanslag was. Moet dat kunnen?

  • Een leerkracht bepaalt zelf wat hij wel of niet vertelt in de les. (9%)
  • Alleen als de docent heel duidelijk maakt dat het zijn mening is, dan mag hij zoiets wel zeggen. (37%)
  • Een leerkracht moet zich altijd baseren op feiten. Hij is er niet om zijn mening over te dragen aan jongeren. (54%)
1564 stemmen

Bekijk hier de video die Stentor-verslaggever Niek Verhoeven maakte naar aanleiding van de kwestie. 

Zutphen