Volledig scherm
PREMIUM
Eline Stulp en haar zoontje Dylan doen al bijna vier maanden de afwas met de hand. Liander heeft nog geen geld uitgekeerd waarmee ze de vaatwasser kunnen vervangen. © Arjan Gotink

‘Liander is arrogant en gemakzuchtig, we kunnen toch niet overstappen’

Zeker dertig huishoudens in Zutphen werden in mei gedupeerd door energieaanbieder Liander. Door een te hoge spanning op het stroomnet sneuvelden tal van dure elektronica. Liander beloofde de schade snel te vergoeden. Bijna vier maanden later wachten nog veel mensen op hun geld. 

Cv-ketels vielen stil, tv’s brandden door, vriezers ontdooiden, vaatwassers pompten geen water meer rond. Op 13 mei zes over tien in de ochtend hoorden tientallen bewoners aan de Industrieweg, Deventerstraat en de Brandts Buijsstraat in Zutphen een paar luide ‘plops’. Veel van hun elektronica had het begeven. ‘Foutje’ van energieaanbieder Liander, die bij werkzaamheden een te hoge spanning op het stroomnet zette.

Zutphen