Volledig scherm
Directeur Peter van Corstanje van Marimat (in gestreept overhemd) kijkt toe bij werkzaamheden aan de Noorderhaven. © Judah Bolink

Directeur Marimat heeft hoofdpijn van Noorderhaven: 'Liever was ik hier nooit aan begonnen'

Ruim 6,5 miljoen euro pompte de gemeente Zutphen in de nieuwe jachthaven Noorderhaven. Met ruimte voor meer dan vijftig vaartuigen moet de haven het pronkstuk worden van een nieuwe woonbuurt in aanbouw. De oplevering ervan is met meer dan een jaar vertraagd. Ondertussen liggen de de gemeente en de aannemer op ramkoers. 

Als alles volgens plan was verlopen, dan klonk nu geklapper van lijnen en stagen tegen masten. Schepen en boten zouden vastliggen aan steigers. Er zouden vissers zijn. Maar het liep niet volgens plan. De inrichting en afwerking van jachthaven Noorderhaven in Zutphen mag een debacle worden genoemd. De gemeente en de uitvoerder gaan al maanden rollebollend over straat. Deadlines zijn niet gehaald. Afspraken niet nagekomen. Veel ging verkeerd. 

Ultimatum

Quote

Als we die zouden volgen, dan spelen we met mensenlevens

Peter van Corstanje, Marimat

Pas in april 2018 kunnen vaartuigen aanmeren. Een jaar na de overeengekomen opleverdatum, een compleet vaarseizoen verloren. En dat voor een opdracht waar bij aanvang enkele maanden werk voor werd gerekend - een routineklus. Waar ging het mis? Peter van Corstanje slaakt een zucht. Hij is 76 en nog altijd directeur van Marimat, het in Amstelveen gevestigde bedrijf dat de Noorderhaven inricht. De uitnodiging om bij de haven te komen kijken komt van hem. Hij is boos. De gemeente Zutphen heeft het bedrijf een ultimatum opgelegd. Uiterlijk 14 oktober moet een groot deel van het werk zijn afgerond - anders verbreekt de gemeente het contact. 

Van Corstanje wijst naar een dertig meter lange loopbrug die al maanden op de kade naast de haven ligt. ,,Die moet volgens het ultimatum over twee weken op z'n plek liggen", zegt de directeur. ,,In principe geen probleem. We bouwen en plaatsen tientallen bruggen per jaar. Maar deze gemeente stelt bizarre eisen. Als we die zouden volgen, dan spelen we met mensenlevens."

Volledig scherm
Een impressie uit 2012 van de Noorderhaven, gepresenteerd door ontwikkelaar Heijmans.

De Noorderhaven ligt aan de IJssel. In het verleden lag hier eveneens een haven, ook de Noorderhaven geheten. De oude industrie- en fabriekshaven werd in 1970 gedempt omdat steeds minder transport over water verliep. In maart 2015 begon het opnieuw uitgraven. Ditmaal voor de pleziervaart, als onderdeel van een nieuwe, naar de haven vernoemde woonbuurt in aanbouw. 

Inhijsincident

Marimat haalde in oktober 2016 de opdracht binnen om de haven in te richten. De aanlegsteigers lagen er al snel. Het ging mis bij de brug, een belangrijke verbinding die de kade met de steigers moet verbinden. Er was eerst gesteggel over de constructie: de gemeente wilde aanvullende constructieberekeningen zien. TNO moest erbij komen. Maanden lag het werk stil. Toen er eenmaal een akkoord lag, ging het alsnog fout. Bij het inhijsen van de brug scheurde het betonnen bevestigingsblok. Ook de kade raakte beschadigd.

Directeur Van Corstanje tikt met zijn vingers op het aluminium van de brug. Vakwerk, zegt hij. ,,We bouwen havens in binnen- en buitenland. Maar de gemeente wil niet naar ons luisteren. Het advies van een duur ingenieursbureau is heilig. Als wij hun berekeningen zouden volgen, dan trekt de brug de  kade naar beneden. Er is alleen rekening gehouden met draagkracht, niet met trekkracht."

Quote

We bouwen havens in binnen- en buitenland. Maar de gemeente wil niet naar ons luisteren

Peter van Corstanje, Marimat

Volgens Marimat voldoet de verankering niet zoals die door de gemeente is voorgeschreven; volgens de gemeente moet Marimat zich aan de opdracht houden. Een impasse. Van Corstanje: ,,De gemeente gaat ervan uit dat twaalf kleine ankers in een betonnen bevestigingsblok voldoende zijn. We hebben bij het inhijsincident gezien dat dit niet het geval is. Daarom hebben we zelf maar een besluit genomen."

Zonder toestemming

Wat heet: het bedrijf heeft zónder toestemming vier palen van zes meter lang de grond in geheid. De palen moeten de kade extra stevigheid bieden. Zonder deze extra verankering durft Marimat de brug niet te plaatsen, zegt Van Corstanje. Waarom hij zonder toestemming gehandeld heeft? ,,We moesten wel. Als wij een brug plaatsen, dan willen wij zekerheid van stevige verankering. We hebben meerdere keren om toestemming gevraagd, maar hoorden niets. Dan maar zo."

Volledig scherm
In juni 2016 werd de Noorderhaven spectaculair geopend met een groots feest - kosten 26.000 euro. Een jaar later kunnen schepen nog altijd niet aanmeren. © Photographer: Patrick van Gemert

Communicatie

Het zonder toestemming heien heeft de relatie met de gemeente geen goed gedaan. Het vertrouwen in elkaar is weg. ,,Er is nauwelijks communicatie", zegt Van Costanje. ,,We hebben nogmaals om goedkeuring gevraagd voor onze palen maar horen niets. Op een gegeven moment zullen we maar moeten doen wat ons goeddunkt."

Geld levert de Noorderhaven het bedrijf niet meer op, zegt hij. ,,Het zij zo. Volgend jaar liggen hier vaartuigen in een prachtige haven. De inwoners van Zutphen mogen dan tevreden zijn. Maar het heeft veel hoofdpijn gekost. Nee, liever was ik hier nooit aan begonnen."

Gemeente Zutphen:

De gemeente Zutphen laat in een korte reactie weten dat er voor Marimat geen belemmeringen bestaan om verder te gaan met de inrichting van de Noorderhaven. "Dit moet wel exact volgens de geaccordeerde tekening en gestelde uitvoeringsmethode gebeuren", benadrukt een gemeentewoordvoerder. "De palen die zonder toestemming zijn geplaatst, maken daar geen onderdeel vanuit."

De Stentor nieuwsapp, download nu! Klik hier voor iOS of hier voor Android!

Zutphen