Volledig scherm
Het Baudartius College aan de Isendoornstraat. © Patrick van Gemert/Zutphens Pers

Onderwijskundige na uitspraak 9/11: ‘Wees geen demagoog’

De schoolleiding van het Baudartius College in Zutphen gaat donderdagochtend met de natuurkundedocent in gesprek over de gebeurtenissen tijdens zijn les aan vwo 3 vorige week, waarin hij stelde dat 9/11 geen moslim-terroristische aanslag was. Onderwijskundige Casper Hulshof pleit voor meer academisch geschoolde leraren voor de klas.

Rector Andries Mulder wil exact weten wat er vorige week dinsdag in de natuurkundeles is gebeurd. Tot die tijd wil hij er niet dieper op ingaan. Wel keek hij op van de discussie die na de berichtgeving in deze krant ontstond op sociale media. „Ik vind het zorgelijk dat iedereen oordeelt zonder dat bekend is wat de feiten zijn. Maatschappelijk word ik daar niet blij van, los van de verantwoordelijkheid die ik neem.”

Interessante discussie

De discussie over wat een docent wel of niet kan zeggen, wil hij nu ook niet voeren. „Die discussie en wat er bij de docent in zijn klas is gebeurd zijn twee afzonderlijke kwesties, die ik ook echt los van elkaar wil zien. De discussie over meningen en waarheden is interessant, dat wel. Joris Luyendijk (onder meer bekend van Dit kan niet waar zijn, NV) heeft er boeken over vol geschreven, maar zonder dat ik de feiten ken weet ik ook niet of die iets met de situatie op onze school te maken heeft.”

De Utrechtse onderwijskundige en tevens psycholoog Casper Hulshof las met interesse de reacties op het verhaal over de Zutphense middelbare school. „Ik zie de discussie over de mening van de leraar vaak terugkomen. Het is eenvoudig: als een leraar louter zijn mening verkondigt, zonder die mening toe te lichten, dan is diegene geen leraar maar eerder een demagoog. Lesgeven gaat over feiten of over een mening die wordt ondersteund met argumenten.”

Advies voor docenten

Hulshof heeft wel een advies voor docenten hoe in de toekomst met maatschappelijke thema's als 9/11 om te gaan. „Bij natuurkunde kan de leraar zeggen: ‘Na 9/11 was er in de VS discussie hoe de verschillende wolkenkrabbers in elkaar stortten. Sommigen twijfelen zelfs of er niet meer aan de hand is. Laten we er eens aan gaan rekenen. Uiteindelijk kan de leraar zeggen dat ingenieurs van de TU Delft eenzelfde soort onderzoek hebben uitgevoerd en dat hun conclusie was dat het wel degelijk door de verschillende vliegtuigen kwam.’”

Een academische, kritische houding is volgens de onderwijsdeskundige lovenswaardig. „Maar die moet je positief inzetten om je vak uit te leggen - en tegelijk om te laten zien hoe relevant en interessant je vak is.”

Zutphen