Volledig scherm
Drie pal naast elkaar geplaatste in- en uitcheckpaaltjes voor ov-chipkaarten van verschillende vervoermaatschappijen zorgen al jaren voor verwarring op het Zutphense NS-station. Na druk van onder meer het OV Loket wordt de situatie nu aangepast. © Ronny te Wechel

Paaltjes op NS-station Zutphen aangepast

ZUTPHEN - De omstreden en unieke opstelling van drie in- en uitcheckpaaltjes voor ov-chipkaarten naast elkaar op het treinstation in Zutphen wordt uit elkaar gehaald. De reden: aanhoudende klachten van treinreizigers en consumentenorganisatie ROCOV Gelderland.

In Zutphen komen de treinen samen van drie verschillende vervoermaatschappijen: die van NS, Arriva en Syntus. Bij het overstappen moet dan ook in veel gevallen opnieuw worden ingecheckt. Ofwel: met de ov-chipkaart van paal naar paal, en daarbij gaat het geregeld mis. De palen, waarbij er in één geval drie naast elkaar staan opgesteld, zouden te veel op elkaar lijken. En wie een fout maakt bij het in- en uitchecken, loopt het risico een boete opgelegd te krijgen.

ROCOV Gelderland trok hierover vorig jaar al aan de bel. Vooral de kleur rood, die Syntus gebruikte in de bestickering van de in- en uitcheckpalen, zou eraan bijdragen dat mensen zich vergissen. De palen van Arriva zijn namelijk ook rood. Syntus paste de palen uiteindelijk aan, vooral ook omdat het OV Loket, zeg maar de ombudsman voor het openbaar vervoer, hierop had aangedrongen nadat verschillende reizigers klachten hadden ingediend. Maar tot tevredenheid bij de reizigersorganisaties leidde de aanpassing niet. De kleur rood bleef namelijk gehandhaafd. Ter verduidelijking was alleen in kleine letters toegevoegd dat het om de Syntus-lijn Zutphen-Oldenzaal gaat.

Metamorfose
Inmiddels, na een nieuw verzoek van ROCOV, is Syntus wel overstag. De Syntus-palen in Zutphen krijgen een metamorfose, kondigt een woordvoerder van het vervoerbedrijf aan. ,,We erkennen dat de paaltjes van Syntus en Arriva veel op elkaar lijken. Daarom kiezen wij ervoor onze palen nog dit jaar wit te bestickeren, zoals in het verleden ook het geval was."

Helemaal tevreden over de oplossing is Syntus niet. De treinreiziger en de vervoerders zelf zijn volgens het bedrijf beter gebaat bij een andere, structurelere oplossing: single check-in, single check-uit. ,,Dat betekent dat je gewoon kunt in- en uitchecken bij het begin en einde van de reis, ongeacht de vervoerder. We hopen dat dit systeem, dat momenteel nog in ontwikkeling is, zo snel mogelijk kan worden ingevoerd."

De Stentor gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Zutphen