Volledig scherm
De Lidl in Zutphen © Kevin Hagens

Plan van aanpak bij Lidl Zutphen

Er komt een plan van aanpak waarmee de problemen bij Lidl Zutphen moeten worden verholpen. Een afvaardiging van de werknemers van het supermarktfiliaal en van vakbond FNV Handel heeft vorige week een gesprek gevoerd met financieel directeur van Lidl Nederland Erwin Bziuk. 

Het gesprek volgde op een actie van het personeel en FNV voor betere werkomstandigheden. Bij het filiaal aan de Emmerikseweg was volgens de werknemers door toedoen van het management structureel sprake van een veel te hoge werkdruk, intimidatie en het overtreden van huisregels. Het Zutphense personeel bood daarom in juli een petitie aan die was ondertekend door 71 procent van de werknemers bij het filiaal. FNV-bestuurder Fatma Bugdayci gaf destijds aan de werknemers met een flexcontract de ondertekening te hebben afgeraden vanwege het gevaar op straat te worden gezet.

Gesprek

Naar aanleiding van de actie heeft vorige week een gesprek met Bziuk plaatsgevonden. ,,En dat verliep erg positief”, meldt Bugdayci. ,,Lidl heeft het echt wel serieus opgepakt en begrip getoond voor de werknemers. Bziuk noemde het dapper dat ze de misstanden aan de kaak hebben durven stellen.”

Pijnpunten

Bugdayci en de werknemers hebben tijdens het overleg de pijnpunten naar voren gebracht bij het Zutphense filiaal. Daarop wordt nu een plan van aanpak opgesteld waarin per punt is benoemd hoe het probleem wordt aangepakt. Bugdayci: ,,Dit is natuurlijk één kant van het verhaal, de andere kant is de uitvoering. Wij gaan als FNV eerst goed kijken welke concrete stappen er worden voorgesteld in het plan van aanpak en blijven daarna contact houden met werknemers om te monitoren of die stappen ook echt gezet worden.”

Zutphen