Volledig scherm
PREMIUM
Kruispunt Bos op de N35 bij Raalte is een heuse flessenhals. Vrijwel dagelijks staat er een file vanaf Heino. © Gerard Vrakking

Aanpak probleemweg N35 onzeker: megaklus kost 150 miljoen meer en duurt 10 jaar langer dan gedacht

De door Overijssel al jaren vurig gewenste verbetering van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal is onzeker. Hoewel de provincie 120 miljoen euro wil investeren in de belangrijke verkeersader tussen Zwolle en Twente ziet het ministerie het megaproject niet als prioriteit. Tot ergernis van Overijssel.

Het vergezicht is duidelijk. De vermaledijde N35 moet een moderne autoweg worden, met twee keer twee rijbanen, ondertunnelde kruispunten en een maximum snelheid van 100 kilometer per uur. Broodnodig, stelt Overijssel, want de rijksweg verbindt de twee belangrijkste economische centra van de provincie; Zwolle en Twente.

Rijden over de huidige N35 is geen pretje. Op het traject van Zwolle naar Wijthmen rijdt het na de rijbaan verdubbeling vorig jaar inmiddels lekker door, maar daarna begint de ellende. Dagelijkse files tussen Heino en Raalte, geregeld ongelukken en dorpen zoals Mariënheem die door de rijksweg in tweeën worden gespleten. Bovendien neemt de verkeersintensiteit de komende tien jaar met zo’n vijftig procent toe tot 27.000 passerende voertuigen per etmaal. Alle reden voor een snelle aanpak, vindt de provincie.

In samenwerking met indebuurt Zwolle