Volledig scherm

Ambitieuze openingszet met Persona

RECENSIE - Wie als opening van het nieuwe seizoen KamerOperaHuis een feestelijk bruisende voorstelling verwachtte, komt bedrogen uit. Wat wél feestelijk bruist, is de prosecco vooraf. Maar al nippend aan je glas lees je de beschrijving annex interpretatie van dramaturg Bart Boone, die ons tot in de finesses voorbereidt op wat er komen gaat. En je beseft: dat wordt opletten straks.

De makers zijn geslaagd in hun creatie van een onmiskenbare Ingmar Bergman-sfeer, ook al moeten we het hier zonder diens fenomenale fotografie doen. Sober zwart/wit decor, drukkende stiltes, twee vrouwen die zich onder amper wisselende omstandigheden steeds uit- en aankleden, plastische beschrijvingen van troosteloze seks, wanhopig staren in een plexiglazen spiegel... Een traag, statisch geheel tot de ontknoping aan het slot, waar te langen leste de ontroering daagt. Actrice Elisabet Vogler is psychisch vastgelopen en heeft besloten tot maandenlang hooghartig zwijgen. De behandelend arts stuurt haar de jonge, naïeve verpleegster Alma. Met alle subtiele verwikkelingen vandien - hier met niet-aflatende concentratie uitgediept door Ellen van Beek en Mira Helmer. Weliswaar oogt Van Beek ietwat jeugdig voor Elisabet, maar haar soevereine houding maakt alles goed. Dat ze volgens Bart Boone uitsluitend op medeklinkers zou zingen is gelukkig onjuist. Ze verklankt Elisabets zwijgen door een Leitmotiv te neuriën, totdat uiteindelijk, tussen droge snikken door, haar zang losbreekt in een stralende mezzosopraan. De Vlaamse actrice Mira Helmer is een openbaring, die het personage Alma van haar kinderlijk gebabbel tot en met de rauwe stem van de razernij volledig beheerst.

Ook Eduard van Regteren Altena speelt subliem zijn naamloze hoofdrol. De cello beurtelings als percussie-, geruis- en strijkinstrument hanterend, ontlokt hij zuchten, meeuwengekrijs, tandenknarsen en hartkloppingen aan hout en snaren. En al gebeurt er muzikaal toch te weinig om het label 'opera' te rechtvaardigen, het KamerOperaHuis heeft met deze Persona wél een ambitieuze openingszet gedaan.

In samenwerking met indebuurt Zwolle

Poll

Het Songfestival moet volgend jaar gehouden worden in de IJsselhallen in Zwolle

Het Songfestival moet volgend jaar gehouden worden in de IJsselhallen in Zwolle

  • Natuurlijk, wat een goed idee! (33%)
  • Absoluut niet, laten ze maar ergens anders gaan zingen. (51%)
  • Het maakt mij niks uit. (16%)
4124 stemmen