Volledig scherm
Bij knooppunt Herfte denderde een Arriva-trein op 14 december door rood. De machinist gaf zijn fout op een weblog toe: "Door niet optimale wegbekendheid kwam sein 222 iets eerder dan ik verwachtte." foto Sacha Wunderink

Bijna-ongeluk Zwolle baart FNV Spoor veel zorgen

ZWOLLE - Het ging goed bij Zwolle, de klap na het passeren van een rood sein kwam niet. Toch baart het incident Roel Berghuis van FNV Spoor zorgen: veiligheid en concurrentie op het spoor gaan niet samen, "er moet keihard geld worden verdiend", schreef hij recentelijk nog in het Financieel Dagblad."Het moet goedkoper dan de concurrent het doet.

Net als bij de post is er dan bij arbeidsvoorwaarden veel te halen. "Dat kan ook zijn in opleiding en bijscholing." De achterban van FNV is beducht voor een terugval in veiligheid dankzij alle nieuwe concurrentie. "De NS leidt bijvoorbeeld mensen op in een simulator, daar leren ze bijvoorbeeld hoe ze stations moeten benaderen, Arriva doet dat niet." Bovendien is er een sentiment onder de leden dat mensen die bij NS niet functioneerden, bij de concurrentie al snel welkom zijn. De Inspectie Leefomgeving en Transport zegt dat óók Arriva aan alle spelregels voldoet. "Door inspecties en interviews met machinisten en treindienstleiders is onze indruk dat alles goed op orde is." Arriva zelf wijst naar de officiële cijfers. In de afgelopen 4 jaar waren er niet veel meer 'roodlichtpassages' dan bij NS, zeggen ze. Arriva scoorde 0,97 van die passages per miljoen reizigerskilometers, bij NS lag dat op 0,83 procent. Arriva zit dus net 14 promille hoger. Dat lijkt een te rooskleurig cijfer, denkt de achterban van de bond. "De NS heeft bijna 20 keer zoveel spoor. Bovendien heeft Arriva op de noordelijke nevenlijnen een ATB van de nieuwe generatie, waardoor machinisten nauwelijks door eigen fouten nog door rood kunnen rijden. Alleen op de Merwede-Linge lijn hebben ze een vergelijkbare spoorbeveiling als NS. Als je dat alles meeweegt zit Arriva met het aantal roodpassages op 6 of zelfs 7 roodlichtmeldingen per miljoen treinkilometers. Arriva hamert als reactie nogmaals op de onafhankelijke cijfers van de Inspectie: "We doen op een hele veilige manier de dagelijkse werkzaamheden."

In samenwerking met indebuurt Zwolle