Volledig scherm
In de afgelopen weken is 's nachts onderzoek gedaan naar de stevigheid van de bodem onder de Kamperlijn. © ProRail/Stefan Verkerk

Bodem spoorlijn Zwolle-Kampen nog slapper dan gedacht

Opnieuw een domper rond de Kamperlijn: de bodem onder de vernieuwde spoorlijn tussen Zwolle en Kampen blijkt nog slapper dan gedacht. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het onderzoek dat spoorbeheerder ProRail laat uitvoeren. Eind april moet er een oplossing op tafel liggen, is nu afgesproken met de opdrachtgevers provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen.

Vorig jaar december werd bekend dat de bodem niet stevig genoeg is om de nieuwe elektrische treinen 140 kilometer per uur te laten rijden. Door een fout is bij de vernieuwingen op de lijn onvoldoende gekeken naar de bodemgesteldheid. Wie daarvoor verantwoordelijk is, wordt nog uitgezocht. Zonder aanvullende maatregelen mogen de treinen voorlopig niet harder rijden dan honderd kilometer per uur. Daardoor kan station Stadshagen nog niet open; er is te weinig tijd om te stoppen.

'Minder rooskleurig'

ProRail laat sinds december onderzoeken wat er nodig is om de bodem te verstevigen. 'De eerste resultaten van dat onderzoek zijn minder rooskleurig dan gehoopt', meldt de spoorbeheerder in een persbericht. En: 'ProRail rondt deze onderzoeken af en brengt maatregelen in beeld hoe de snelheidsverhoging alsnog gerealiseerd kan worden.'  

Tijdelijke oplossing

ProRail en Keolis proberen samen een tijdelijke oplossing te bieden aan de reizigers in Stadshagen.  Zijn kunnen nog altijd niet van hun station gebruik maken. Eind deze maand worden 's nachts testritten uitgevoerd. De nieuwe elektrische trein maakt dan ook een tussenstop bij Stadshagen. Er wordt gekeken wat de gevolgen zijn voor de dienstregeling. Keolis test ook het effect van het rijden met  een enkel of dubbel treinstel. Tevens wordt onderzocht of het nut heeft om met extra machinisten te rijden. In dat geval kan de trein sneller keren. Grootste punt van aandacht is dat de trein op de Kamperlijn goed aansluit op andere dienstregelingen.

In samenwerking met indebuurt Zwolle