Een monteur ontfermt zich over een kapotte elektrische bus van Keolis in de 'verbeterstraat' in Zwolle.
Volledig scherm
PREMIUM
Een monteur ontfermt zich over een kapotte elektrische bus van Keolis in de 'verbeterstraat' in Zwolle. © Foto Frans Paalman Zwolle

De Chinese blunderbussen van Keolis: vijf vragen en antwoorden

De slepende kwestie met de 259 blunderbussen van Keolis lijkt vrijdag een apotheose te bereiken. Dan moet het bedrijf twee ‘voorbeeldbussen’ laten keuren door acht chauffeurs van vervoersbedrijf Keolis. Worden ze goedgekeurd, dan wordt de hele vloot op eenzelfde wijze omgebouwd. Worden de bussen afgekeurd, dan dreigt een juridisch steekspel van aansprakelijkheden, in gebreke stellingen en boetes.

12 reacties

  • Jeroen Van der Wal

    1 jaar geleden
    Beste J. Jansen, Keuze hadden ze niet. daar de eis was dat alles in één keer op de weg moest, en VDL en Ebusco konden niet op tijd leveren, was de enige keuze BYD op dat moment. Betreft trots snap ik de emotionele waarde zeker weten, maar in dit soort concessies gaat het niet om gevoel of iets dergelijks ,maar gewoon om keiharde centen en eisen die gesteld worden in het bestek. Neemt niet weg dat ook bussen uit China gewoon goed moeten zijn. we hebben ook allemaal een telefoon uit China ;)
  • A. Kooi

    1 jaar geleden
    Deze heb ik nog niet gelezen een oudje maar zeker waar ''Goedkoop is Duurkoop''
  • H.A.M. ter Braak

    1 jaar geleden
    Beste Jeroen, Echt heel vervelend van de hernia's. Hopelijk bent u snel weer beter! Maar er was toch ook de keuze om te gaan voor de bus van VDL ipv BYD? In welk universum zijn Chinese producen/goederen beter dan Nederlandse? Bovendien had er nog wel iets van nationale trots mee mogen spelen. Velen zitten nu op de blaren, hopelijk ook de ambtenaren die deze desastreuze beslissing hebben genomen. Helaas blijft dat voor hen altijd zonder gevolgen, want tsja ambtenaren zijn onfeilbaar he.
  • Jeroen Van der Wal

    1 jaar geleden
    @Liesbeth Schut , als chauffeur kan ik zeggen dat we onderhand zelf niets liever willen. Dan nog liever een bus met 1,4 miljoen km op de teller. Zelf zit ik door deze bussen al maanden thuis en één van de twee hernia operaties achter mijn kiezen. Het is tenslotte de provincie die dit geëist heeft, en iedereen kijkt Keolis aan. Dit is niet eerlijk ! Boerman van Overijssel MOEST en zou alles in één keer op de weg hebben, zelfs toen Keolis zei dat dit problemen mee zou brengen😳
  • Elzo Springer

    1 jaar geleden
    Blunderbus: mooie term. Die dekt de lading beter denk ik dan Chinese bus. Dan zouden we voor veel meer producten de toevoeging Chinees kunnen zetten. Kijkt gerust de herkomst van uw eigen auto er maar eens op na. Of het motortje in uw airco. Of in de stofzuiger. Vraag is natuurlijk wel welke eisen de Nederlanse inkopers hebben gesteld en hoe kritisch ze op productie en leveirng zijn geweest. Een stoel die versteld moet worden? En klimaatregeling bij de chauffeur? Hoe was dat dan afgesproken?