Volledig scherm
© Frans Paalman

Eerste Expertcoaches Mediaopvoeding afgestudeerd in Windesheim: uniek in Nederland

Mediaopvoeding is al jaren een heet hangijzer. Angst en spookverhalen, grooming en sexting. Professionals met een opleiding op HBO niveau die er met kennis van zaken over kunnen adviseren waren er niet. Op Windesheim is vrijdag de eerste lichting Expertcoaches mediaopvoeding afgestudeerd. Ze zijn daarmee uniek in Nederland.

,,Dit is de eerste en enige gecertificeerde opleiding tot expertcoach Mediaopvoeding op HBO niveau,,” zegt Peter Nikken, hoogleraar Mediaopvoeding en lector Jeugd en Media aan de Hogeschool Windesheim trots. ,,Er waren natuurlijk wel van allerlei mediacoach cursussen, maar niet vanuit een post-hbo opleiding. Dit moest er echt komen. De eerste dertien studenten krijgen nu hun diploma.” 

Twijfels en spookverhalen

Volgens Nikken kwamen in het beroepsveld steeds meer vragen van professionals, omdat het gebruik van media dagelijks leidt tot twijfels en vragen, gevoed door spookverhalen in de media, soms terecht, soms niet. De studenten kunnen na deze post-hbo opleiding antwoord geven op die vragen. ,,Wat zijn media, hoe werken ze. Ze krijgen heel veel kennis, ook over hun eigen rol, hoe ze als coach binnen hun werkveld de verbinding kunnen leggen met scholen, bibliotheken , politie en jeugdzorg.” 

Op iedere school zou zo'n Expertcoach moeten zijn, vindt Nikken. ,,Of in de jeugdzorgorganisaties en in het jongerenwerk, die dus die verbinding kan maken. Niet vanuit paniek, maar vanuit kennis de problemen aanpakken. Ik vergelijk de media altijd met een mes, je kunt er een appeltje mee schillen en dan is het handig, maar je kunt er ook mee in je vingers snijden en dan gaat het fout.”

Numerus fixus

Windesheim is de enige plek waar de opleiding wordt aangeboden. Ook is Windesheim de enige opleiding die een minor mediaopvoeding heeft. Bij andere opleidingen zit dat niet in het curriculum. Nikken: ,,Dat is best zonde. Wij zitten nu al voor komend jaar op veertig studenten en het aantal aanmeldingen stijgt enorm. We moeten eigenlijk nu al een numerus fixus instellen. Op zich zijn we er trots op, maar het zou fijn zijn als studenten meer keuze zouden hebben. Dan hoeven ze ook niet zo ver met de trein te reizen.”

Janine van Loenen
Volledig scherm
Janine van Loenen © Frans Paalman

Janine van Loenen (39) Adviseur Inclusie bij MEE, een organisatie die mensen met een beperking ondersteunt.

Waarom was deze opleiding belangrijk voor jou?

,,Ik merkte aan mijn dochter van 12 dat ze constant op haar telefoon zat en dat ik geen idee had wat ze aan het doen was, wat die wereld achter die smartphone was. Op mijn werk waren social media voor onze doelgroep geeneens een issue. Terwijl mensen met een licht verstandelijke beperking natuurlijk ook online mee moeten doen. Daar was gewoon geen kennis over.”

Wat heb je nu geleerd?

,,Ik weet nu alles van social media, hoe het werkt, wat de codes zijn. Ik heb het gesprek met mijn dochter open gegooid, wat ontzettend leuk was. Eigenlijk moet iedere ouder dat doen. Op mijn werk heb ik ogen kunnen openen van collega's, maar ook van mijzelf. Gesprekken met cliënten gingen nooit over wat social media voor hen kan doen. Nu wel. Ik heb nu een training ontwikkeld waarmee ik professionals kan adviseren hoe ze om moeten gaan met social media en mensen met een licht verstandelijke beperking.” 

Silvia Masolijn
Volledig scherm
Silvia Masolijn © Frans Paalman

Silvia Masolijn (50) Mediacoach bij Bibliotheek Eindhoven.

Waarom was deze opleiding voor jou nodig?

,,Ik ben heel erg geïnteresseerd in media, en wilde verdieping.”

En heb je die gevonden?

,,Zeker, ik kwam erachter dat we het in Eindhoven al best wel goed doen met het brengen van mediawijsheid naar de scholen. Ik snap nu hoe het werkt, door de pedagogische kennis die ik heb gekregen. Hoe de gedachten en ontwikkeling van het kind gaan. Pubers en prepubers willen de wereld ontdekken, zich presenteren en zoeken naar verbinding met leeftijdsgenootjes. Maar thuis krijgen ze strijd, want ouders zijn bang. Die snappen het niet.”

En dus?

,,Zij wijzen hun kind dan eigenlijk keihard af. Voor bepaalde dingen in de opvoeding zijn conventies: liegen en stelen dat is duidelijk, dat mag niet. Maar online gedrag zit in persoonlijke ontwikkeling van het kind. Maar veel ouders hebben daar geen erg in, en dat botst.” 

En wat ga je nu doen?

,,Ouders en scholen deze kennis brengen. Je moet het als ouders niet alleen willen doen, maar met de omgeving, met de scholen. Dus daar valt nog een wereld te winnen. Nu sta ik er nog steviger in en kan het beter uitleggen. Met mijn diploma in de hand heb ik meer autoriteit. Ik zeg niet zomaar iets. ”

Rob van den Berg
Volledig scherm
Rob van den Berg © Frans Paalman

Rob van den Berg (34) politieagent in Zwolle

Waarom deze opleiding?

,,Ik wilde graag weten wat de achterliggende gedachten zijn van social media, omdat ik denk dat we dat heel goed kunnen gebruiken in ons werk. Het contact krijgen met jeugd is steeds lastiger doordat ze minder op straat zijn. We willen weten wat er in jeugdgroepen afspeelt."

En, wat heb je geleerd?

,,Ik heb me verbaasd over hoe jeugd zich beweegt op social media, de pedagogiek erachter. Ze spreken geheimtaal, dat vond ik heel interessant. Ik heb in dit jaar een stappenlan sexting ontwikkeld. Sexting is een epidemie geworden. Jeugd heeft daar veel last van. Wij als politie weten er te weinig van. We zeggen te snel tegen het slachtoffer: hier kunnen we niks mee, die foto heb je toch zelf gestuurd. Maar dat is victimblaming, dus het slachtoffer wordt daarmee  opnieuw slachtoffer. In dat stappenplan spreken we ook de dader aan, want die heeft er vaak helemaal niet bij nagedacht.”

Dus je bent de eerste Nederlandse politie agent die Expertcoach mediaopvoeding is?

,,Ja, mijn tool, het stappenplan op A4 formaat wordt eerst in Oost-Nederland, maar straks ook landelijk uitgerold. Daar ben ik best heel trots op.”

  1. Corona-update | Buurman vindt longpatiënt in ademnood, dierenlab mag testen en ontroerende video Isala
    video

    Corona-update | Buurman vindt longpa­tiënt in ademnood, dierenlab mag testen en ontroeren­de video Isala

    De nieuwsberichten over het coronavirus volgen elkaar in een rap tempo op. De Stentor zet dagelijks de belangrijkste gebeurtenissen op een rij. Met vandaag: Buurman vindt naar adem snakkende longpatiënt in galerij in Apeldoorn, Isala slingert ontroerende video op facebook, de start van een mega-operatie in het dierenlab in Deventer en het hartverscheurende verhaal van dochters die beide ouders in Harderwijk verloren door het virus.

In samenwerking met indebuurt Zwolle