Volledig scherm
Vervoersmaatschappij Keolis rijdt met de Flirt op het Kamperlijntje. © Keolis

Eind deze week plan voor aanpak na spoorblunder Zwolle - Kampen

Spoorbeheerder ProRail komt voor het einde van deze week met een planning voor onderzoek naar en aanpak van de problemen met de spoorlijn Kampen - Zwolle. Die verzekering hebben gedeputeerde Bert Boerman en waarnemend Commissaris Eddy van Hijum gekregen van Pier Eringa, de hoogste baas van ProRail.

Vlak voor de start van de nieuwe dienstregeling bleek de bodem onder de lijn te slap om treinen 140 kilometer per uur te laten rijden, wat nodig is om een tussenstop te kunnen maken bij het nieuwe station Zwolle Stadshagen.

Hoe lang het gaat duren voordat er daadwerkelijk een definitieve oplossing is valt nog niet te zeggen, antwoordde Boerman vanmiddag op vragen vanuit Provinciale Staten. ,,De volle druk om snel met oplossingen te komen ligt bij ProRail en dat voelen ze ook”, aldus Boerman. Extra drukmiddelen, zoals vanuit de Staten werd gesuggereerd, zijn volgens hem niet nodig. ,,Ze zijn zich er volledig van bewust dat ze een wanprestatie hebben geleverd.”

Schadeclaims

Op vragen naar juridische stappen tegen ProRail en schadeclaims ging Boerman niet inhoudelijk in. ,,Financieel nadeel is er en dat zullen we in kaart brengen. Naast schade hebben we te maken met niet renderende investeringen en vervoerskundig wordt de potentie van station Stadshagen niet benut. We snijden in ons eigen vlees op dit moment.”

Mogelijkheden om een debacle als dit te voorkomen heeft de provincie als opdrachtgever eigenlijk niet, zo schetste de gedeputeerde. ,,We zijn - en daar zit een deel van mijn frustratie - volkomen afhankelijk van een toeleverancier voor advies, realisatie en oplevering. Die kennis hebben we niet zelf. We hebben gaande het proces wel second opinions laten doen, maar ook die vielen onder verantwoordelijkheid van ProRail.”

In samenwerking met indebuurt Zwolle