Volledig scherm
De Zalnébrug over de N35. Maquette en beeld van Buro MA.AN © Buro MA.AN

Fietsbrug N35 wordt 'dikker' en lager

De nog te bouwen fietsbrug over de N35 in Zwolle krijgt dikkere poten en de doorrijhoogte wordt verlaagd van vijf meter naar 4,60 meter. Wijzigingen waar de welstandscommissie van Zwolle mee kan leven, bleek woensdagmiddag.

 Martijn Boelhouwers van architectenbureau MA.AN presenteerde aan het zeskoppige team de aangepaste Zalnébrug, die ervoor moet zorgen dat fietsers niet meer via verkeerslichten de drukke N35 over hoeven te steken. 

Niet esthetisch, wel zo veilig

Volledig scherm
De Zalnébrug over de N35. Maquette en beeld van Buro MA.AN © Buro MA.AN

De betonnen brug begint pal langs de Oldeneelallee, gaat over de N35 en komt met een cirkel aan de overkant uit bij de Zalnéweg. Gaandeweg het ontwerpproces kwam Boelhouwers erachter dat de bedachte kolommen die de brug dragen niet voldeden aan de regels voor aanrijbeveiliging. Die worden ongeveer een keer zo dik. Vanuit esthetisch oogpunt werd dat niet door alle commissieleden met gejuich ontvangen, maar wel als noodzaak onderkend. 

Vrees voor spuiters

De verlichting van de brug wordt verwerkt in de leuning. De kolommen en de brug worden van beton. "Onderhoudsvriendelijk, er hoeft zo min mogelijk te worden geschilderd", aldus Boelhouwers. Commissieleden zien echter ook de keerzijde hiervan en vrezen voor graffiti op de brug. De twee voetgangerstrappen worden donkerder van kleur, om ze meer aan te laten sluiten bij het beeld van de N35 dan bij de brug.

Drassig middenstuk

In de grote cirkel komt een drassig middengebied dat hangjongeren er weg moet houden. Ook komt daar een kunstwerk. Hoe dat er precies uit komt te zien, is nog niet bekend. Boelhouwers hield de commissie een steen voor, maar kreeg als suggestie ook mee met een kunstwerk te komen dat de verbinding tussen de stad en recreatie (Wijthmenerplas) verbeeldt. 

Over het algemeen werd het opwerp van de Zalnébrug positief ontvangen. 

In samenwerking met indebuurt Zwolle