Volledig scherm
ZwolleMarcel Kleizen, de man achter Fietskoeriers.nl. is booming en bestaat maandag 1 jaar. © Frans Paalman

Fietskoeriers.nl flitst door stad en land

Exact een jaar. Zo lang bestaat Fietskoeriers.nl uit Zwolle. Ondertussen is het bedrijf actief in tientallen (middel)grote steden, waaronder Deventer, Zutphen en Apeldoorn. 

Er staat een innovatie-award in de prijzenkast en is de doelstelling uitgesproken om eind dit jaar vier keer meer pakketten te bezorgen dan nu: van 2.500 naar 10.000. Maar zweven, daar doet manager bedrijfsontwikkeling Marcel Kleizen (31) niet aan. Vertellen over het bedrijf doet hij in een saai en simpel kantoortje. In de hoek staat een hometrainer, die voor de lol wordt gebruikt. Hij heeft het wielertenue nog aan.

De ster is rijzende, maar wat is Fietskoeriers.nl eigenlijk?

,,Een samenwerkingsverband van achttien professionele fietskoeriersbedrijven in Nederland, waarvan Cycloon de kartrekker is. Gezamenlijk fietsen we in 29 grote en middelgrote steden en door in de buitengebieden met busjes op groen gas te bezorgen realiseren wij een landelijke dekking.”

Hoe is de samenwerking ontstaan?

,,Fietskoeriersbedrijven bestaan al lang en wij kennen elkaar al jaren. We zien dat het aantal pakketbusjes dat op diesel rijdt gigantisch toeneemt. Binnensteden slibben dicht en de luchtkwaliteit neemt af. Onze fietskoeriers ademen die lucht in, terwijl in 90 procent van de gevallen pakketten ook in een vrachtfiets passen.”

Is het een missionaire gedachte of gaan jullie de concurrentie aan met de grote jongens?

,,Onze motivatie is om de fietskoeriers een gezond werkterrein te bieden, want dat is de straat voor hen. Wij kunnen concurreren. Het bezorgen op de fiets is net zo duur als met een busje, maar wij zijn sneller en kunnen per uur meer pakketjes bezorgen. Maar wij willen ook samenwerken. Onze kracht is het bezorgen per fiets. Het sorteren en vervoeren tussen de grote steden is nodig om landelijke dekking te krijgen, maar voor ons eigenlijk bijzaak. In de markt wil ieder bedrijf het eigen aandeel behouden, terwijl we juist moeten doen waar wij goed in zijn en samenwerken op terreinen waar wij minder goed in zijn”

Is dat realistisch?

,,Ik denk dat het in de toekomst onvermijdelijk is. Voor elke zes bestelbusjes kan je in Zwolle een grote vrachtfiets gebruiken. Dus is er minder verkeer in de stad en wordt de luchtkwaliteit beter.”

Wie zijn jullie klanten?

,,Vooral webshops die vinden dat duurzamer bezorgen mogelijk is, kiezen voor ons. Futurumshop is een grote klant. Maar ook Otto, Dille en Kamille en Neleman Wijnen. Met grotere webshops zijn we in gesprek. Coolblue, Bol.com en Wehkamp versturen veel pakketjes en hebben impact op de luchtkwaliteit in steden. Als zo’n partij voor ons kiest realiseren wij een gigantische CO2-besparing. Het is tof om al na een jaar met die partijen te spreken.”

Wat is de ambitie?

,,In alle grote en middelgrote steden van Nederland bezorgen. Neem een stad als Kampen (50.000 inwoners, JS). Daar hebben we soms vijftien zendingen op een avond en kun je al bijna gaan fietsen. Aan het eind dit jaar willen we in veertig steden actief zijn en 10.000 pakketten per dag bezorgen.”

In een Zeeuwse stad is geen fietskoerier actief. In Noord-Nederland is de dekking mager. Willen jullie ook naar die gebieden?

,,Ja. Het aantal fietskoeriersbedrijven neemt toe en uitbreiden naar een andere stad is niet lastig: het systeem kopiëren en de juiste mensen opleiden. Over Leeuwarden wordt nagedacht. De koerier in Nijmegen wil ook naar Venlo. De koek wordt nu verdeeld.”

  1. Stadsbussen Zwolle krijgen ander lijnnummer, lees hier de veranderingen

    Stadsbus­sen Zwolle krijgen ander lijnnummer, lees hier de veranderin­gen

    Stadsbussen in Zwolle krijgen over een maand deels een ander lijnnummer. De bestaande situatie, waarin elke lijn twee kanten op rijdt, zorgt te vaak voor passagiers die per ongeluk de verkeerde kant op reizen. De nieuwe situatie gaat in als het nieuwe busstation en de busbrug op 17 februari in gebruik worden genomen. Eerder werd al duidelijk dat de bus dan een veel groter deel van Stadshagen bedient. Door werkzaamheden bij het station rijden ieder uur tientallen bussen door de Hortensiastraat tussen Assendorp en de Pierik.

In samenwerking met indebuurt Zwolle