Volledig scherm

Gehandicapten geven oordeel over toegankelijkheid horeca en winkels

ZWOLLE - Mensen met een handicap brengen de komende tijd de toegankelijkheid van Zwolse winkels en horecagelegenheden in kaart.

Hun bevindingen leggen ze vast op de website uitinzwolle.nl zodat anderen daarvan kunnen profiteren.

Het project onder de titel 'City Unlimited' is een initiatief van de Zwolse Gehandicaptenraad, de gemeente Zwolle, MEE IJsseloevers en Mediac Reclame. Tweede doel van het project is bedrijven te stimuleren om te kijken naar de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. "Uit onderzoek is gebleken dat ze hun omzet met 10 tot 15 procent kunnen verhogen als ze beter bereikbaar zijn voor gehandicapten en mensen die minder goed ter been zijn", zegt Serge Siebelt van Mediac Reclame. Dit bedrijf beheert de website uitinzwolle.nl en is de bedenker van het plan voor de klantbeoordelingen op de website. De mensen die de komende tijd cafés en winkels onder de loep gaan nemen, kunnen zelf inloggen op de site om hun oordeel toe te voegen. In de loop der tijd moet zo een gedetailleerd beeld ontstaan.

De 'ambassadeurs' werken met een puntensysteem. Hoe beter een bepaalde voorziening, hoe meer punten de ondernemer daarmee scoort. Zo scoort de doorgankelijkheid in de winkel hoog, evenals de mogelijkheid voor gehandicapten om zelf de deur open te doen. In de horeca levert de aanwezigheid van een aangepast toilet veel punten op.

Belangrijk bij de score is ook de klantvriendelijkheid. Want, zo zegt beleidssecretaris Willem van Halem van de Gehandicaptenraad, "de manier waarop het personeel zich opstelt is ook cruciaal." www.uitinzwolle.nl

www.city-unlimited.com r waarop het personeel zich opstelt is ook cruciaal." www.uitinzwolle.nl

www.city-unlimited.com

In samenwerking met indebuurt Zwolle