Volledig scherm
PREMIUM
De afgelopen twee jaar regende het in deze regio klachten over de service van Welzorg, leverancier van zorghulpmiddelen. © ANP

Gemeenten breken met Welzorg: 'Hulpmiddelenzorg kan en moet veel beter'

Gemeenten in deze regio zetten hulpmiddelenleverancier Welzorg buiten de deur en gaan verder met meerdere nieuwe aanbieders. Patiëntenfederatie Nederland is positief. Maar: ,,Het moet echt beter.''

,,Bij autopech vinden we het heel normaal dat er snel hulp ter plaatse is. Waarom is het dan niet vanzelfsprekend dat mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel of scootmobiel snel geholpen worden?’’ Thom Meens van Patiëntenfederatie Nederland vraagt het zich hardop af, maar een antwoord heeft hij nog niet. ,,Het kan véél beter, het moet véél beter. Maar het gebeurt maar niet.’’

De afgelopen twee jaar regende het in deze regio klachten over de service van Welzorg, leverancier van zorghulpmiddelen. Welzorg is verantwoordelijk voor de levering, reparatie en het onderhoud van hulpmiddelen zoals rollators, scootmobielen en rolstoelen. Met honderdduizend klanten is het één van de grootste leveranciers van hulpmiddelen in Nederland. Het bedrijf erkent de laatste jaren problemen te hebben gekend, maar stelt dat er nu sprake is van beterschap en dat structurele problemen niet meer aan de orde zijn.

  1. Overijssel koploper in asbestdaken verwijderen. (Maar klaar voor 2025? ‘Onbegonnen werk!’)

    Overijssel koploper in asbestda­ken verwijde­ren. (Maar klaar voor 2025? ‘Onbegonnen werk!’)

    Provincie Overijssel is landelijk koploper in verwijderen van asbestdaken en lijkt daarmee goed op weg om klaar te zijn als het landelijk verbod in 2025 ingaat. Toch hebben regionale bedrijven weinig vertrouwen in het slagen van de missie. Onder meer door ‘hysterische regelgeving’ die ervoor zorgt dat verwijderen vaak onbetaalbaar is. Een onderzoek van Aedes leidt daarbij tot nieuwe inzichten.

In samenwerking met indebuurt Zwolle