Volledig scherm
Station Zwolle, foto ter illustratie. © Frans Paalman

Gezocht: vrouwelijke buschauffeurs voor Overijssel en Gelderland

Vervoerder Keolis is een grote wervingsactie begonnen op zoek naar vrouwelijke chauffeurs voor de bussen in Gelderland en Overijssel. Bij het bedrijf is het aandeel vrouwelijke buschauffeurs sterk ondervertegenwoordigd. Onterecht, volgens Hanneke Ruiter, woordvoerder bij Keolis Nederland in Deventer.

Waarom is juist een vrouw geschikt als buschauffeur?

,,Veel vrouwen combineren werk met het gezin. Als buschauffeur werk je in wisselende diensten waardoor het werk goed te combineren is met de zorg voor kinderen. Bovendien is het mogelijk parttime te werken en hebben medewerkers invloed op het werkrooster. Het rooster is ruim van tevoren bekend. Daarnaast is er veel contact met reizigers. We horen dat veel vrouwen dat aantrekkelijk vinden.’’

Hoezeer gaat Keolis het vrouwentekort echt aan het hart? Was het bedrijf deze actie ook gestart als er geen personeelstekort was?

,,Of dat precies deze actie zou zijn, durf ik niet te zeggen. Maar wij hebben een actief 'gender equality' beleid omarmd. Dus, ja ook zonder personeelstekort zouden we de verhouding man/vrouw willen veranderen."

Zijn mannen nu kansloos bij een sollicitatie?

,,Zeker niet. Maar vrouwen hebben wel een streepje voor."

Enkele maanden geleden hebben de buschauffeurs het werk neergelegd voor betere arbeidsvoorwaarden. De werkdruk is zo hoog dat er amper tijd is voor een plaspauze. Dat zal vrouwen niet echt aantrekken.

,,Er ligt momenteel een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao, waarin ook over plaspauzes goede afspraken zijn gemaakt. Want wij vinden dat iedereen tijdens zijn werk een toilet moet kunnen bezoeken.''

Wanneer is voor jullie de actie geslaagd ?

,,Op dit moment ligt het percentage vrouwelijke buschauffeurs op 16 procent. Wij willen graag voor het einde van dit jaar minimaal 20 procent vrouwen op de bus.’'

Werkt zo'n vrouwenwervingsactie?

Om de vele openstaande vacatures vervuld te krijgen, storten de Nederlandse vervoerders zich met veel enthousiasme op de vrouw. Wervingscampagnes en speciale Ladies Days, alles wordt uit de kast gehaald. Maar werkt zo’n actie?

Volgens Naomi Ellemers, hoogleraar bij de Universiteit Utrecht op het gebied van sociale- en organisatiepsychologie, ontbreekt daarvoor het bewijs. ,,De effecten van dit soort acties worden amper onderzocht’’, zegt Ellemers. ,,Voor de beeldvorming kan zo’n campagne goed zijn. Maar dan moet het vervolg ook geregeld zijn. Dus dat vrouwen zich prettig voelen op de werkvloer, dat er maatregelen zijn genomen om het vak ook daadwerkelijk voor vrouwen interessant te maken. Als dat niet het geval is, heeft het niet zoveel zin.’’

Sterker nog: het effect kan soms zelfs averechts zijn, zegt Ellemers. ,,Als niet duidelijk wordt gecommuniceerd dat je bijvoorbeeld ook ‘s avonds op de bus moet zitten, een vrouw zich om die reden niet prettig voelt op de werkvloer, en er ook geen ruimte is om het rooster aan te passen, is ze snel weer weg. Dan heeft het negatieve gevolgen voor de beeldvorming.’’

In samenwerking met indebuurt Zwolle