Volledig scherm
PREMIUM
Eduard Poot denkt dat zijn dyslexie en het onbegrip daarover een rol speelde bij de lange periode die hij nodig had voor zijn afstudeerproject. © Frans Paalman

Het verhaal van Eduard en zijn dyslexie op Hogeschool Windesheim in Zwolle: ‘Er werd een wanprestatie geleverd’

Veertien maanden had Eduard Poot (29) nodig voor zijn afstudeerproject op Hogeschool Windesheim in Zwolle. Of zijn dyslexie daar de reden van was, dat hij het simpelweg niet trof met zijn begeleider of dat zijn scriptie echt niet goed genoeg was? Hoe dan ook voelde Poot zich niet begrepen. Hij schreef er zelfs een boek over: De probleemleerling

,,Uit het werkveld kreeg ik bewondering voor mijn afstudeerplan en ik won zelfs een aanmoedigingsprijs voor studentondernemers. Alleen de beoordelaars van mijn opleiding, Sociaal Pedagogische Hulpverlening, waren niet zo tevreden’’, vertelt Eduard. ,,Ik kreeg te horen dat het lag aan mijn formulering, grammatica en logica. Dat verbaasde mij niet, want ik weet dat ik minder goed ben met taal. Vanwege mijn dyslexie vraag ik juist heel snel om duidelijkheid. Ik onthoud bepaalde dingen heel even, maar vergeet die net zo snel weer. Ik wil precies weten wat niet goed is en waarom dan niet. Dat gaf ik aan bij mijn begeleider, maar mijn hulpvraag werd simpelweg genegeerd. Ik moest soms een maand wachten op een reactie.’’

In samenwerking met indebuurt Zwolle