Kabinet besluit in mei over opening Lelystad Airport
Als alles meezit is in mei duidelijk of Lelystad Airport volgend jaar opengaat of toch weer wordt uitgesteld. Ondertussen koerst minister Van Nieuwenhuizen af op een confrontatie met haar coalitiepartners. ,,De Kamer is duidelijk geweest: geen autonome groei vanaf Lelystad.”
Paolo Laconi
Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) heeft deze week haar nieuwe plan voor Lelystad Airport naar de Europese Commissie gestuurd. Een omstreden plan waarmee zij – tegen alle afspraken in – autonome groei op het vakantievliegveld in Flevoland mogelijk maakt.
Handen in haar
Hoe zat het ook alweer? Lelystad Airport moet een ‘overloopluchthaven’ van Schiphol worden. Alleen maatschappijen die hun vluchten op Schiphol inleveren mogen vanaf Lelystad gaan vliegen. Dit is een harde voorwaarde van de Tweede Kamer. De minister zit echter met de handen in het haar. Want de zogenoemde verkeersverdelingsregel (VVR), een speciale maatregel waarmee zij vluchten van Schiphol naar Lelystad wil overplaatsen, is tot twee keer toe afgeschoten door de Europese Commissie. Die vindt de maatregel discriminerend en eist dat Nederland óók nieuwe airlines toestaat op Lelystad; dus maatschappijen die níet afkomstig zijn van Schiphol.
Nog steeds is de vraag hoe de minister de eisen van Brussel (vrije toegang) en de Tweede Kamer (geen autonome groei op Lelystad) bij elkaar gaat brengen.
Eppo Bruins, ChristenUnie
Onder druk van Brussel heeft Van Nieuwenhuizen de VVR aangepast. Nieuwe toetreders zijn nu ineens wél toegestaan. Het idee is dat voor de eerste 25.000 starts en landingen op Lelystad prioriteit wordt gegeven aan vluchten afkomstig van Schiphol. Dit kan niet worden afgedwongen en is op basis van vrijwilligheid. Als airlines niet willen verkassen, kunnen ze rustig op Schiphol blijven zitten. De overige vliegbewegingen (tot maximaal 45.000) mogen ook worden toegewezen aan nieuwe airlines. Daarmee komt ze tegemoet aan de eisen van Brussel en hoopt ze dat Europa nu wél het licht op groen zet.
Normaliter heeft de Europese Commissie zes maanden de tijd om de VVR te beoordelen. Van Nieuwenhuizen heeft het voor elkaar gekregen dat haar plan met spoed wordt behandeld. Ook laat zij een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de effecten van haar plan op de verdeling van vluchten tussen beide luchthavens. In mei besluit het kabinet over de opening van Lelystad Airport.
Uiteindelijk gaat de Tweede Kamer over die vraag. Die besluit over het lot van de geplaagde vakantieluchthaven. En dat is zeker geen gelopen race. Het in Brussel ingediende plan staat immers haaks op wat de Kamer wil en zelfs op wat er in het regeerakkoord is afgesproken. Afgelopen december nog nam een ruime Kamermeerderheid een motie aan waarin werd gesteld dat er geen nieuwe vliegmaatschappijen vanaf Lelystad Airport mogen vliegen. Alleen VVD en oppositiepartijen PVV, Forum voor Democratie en DENK stemden tegen.
Confrontatie
,,Minister heeft plan voor verdeling luchtverkeer Schiphol-Lelystad naar Brussel gestuurd. Nog steeds is de vraag hoe de minister de eisen van Brussel (vrije toegang) en de Tweede Kamer (geen autonome groei op Lelystad) bij elkaar gaat brengen”, laat Eppo Bruins van regeringspartij ChristenUnie weten. Ook coalitiepartners CDA en D66 hebben steeds gezegd tegen zelfstandige groei op Lelystad te zijn.
Met haar nieuwe plan doet Van Nieuwenhuizen niet wat haar coalitiepartners willen en koerst zij af op een harde confrontatie binnen het kabinet. Of het vakantievliegveld in april 2020 open gaat of voor de derde keer wordt uitgesteld blijft daarom - tot mei - nog hoogst onzeker.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.