Lelystad Airport is klaar om te openen als vakantievliegveld.
Volledig scherm
Lelystad Airport is klaar om te openen als vakantievliegveld. © Foto Freddy Schinkel

Laagvliegroute van Lelystad Airport over Vechtdal en Zwolle blijft bestaan, provincie: ‘Dit is teleurstellend’

Het is Luchtverkeersleiding Nederland niet gelukt om de laagvliegroute van Lelystad Airport over het Vechtdal richting Zwolle omhoog te krijgen. Mocht het vakantievliegveld opengaan, dan komen vliegtuigen hier op 1800 meter hoogte over. Inwoners vrezen overlast.

27 reacties

  • H d G

    1 maand geleden
    Nog meer ervuiling over de Veluwe en dan maar klagen minister CORA heeft gewoon de boel belazerd en inderdaad ZIJ heeft er GEEN last van maar bouw maar HUIZEN vliegveld heeft al miljoenen gekost denk nu maar eens aan de bevolking (ik weet dat het moeilijk is)
  • Rudolf Smit

    2 maanden geleden
    Ik snap het niet. Waarom persé over de Veluwe en Overijssel? Wat is er zo moeilijk aan (laagvliegend) weg te vliegen over het IJsselmeer (dus richting noord), en als je dan naar het zuiden moet een bochie maken naar links of rechts even voorbij de Wadden? Dan heeft niemand een centje last. Maar ja, ik zal er wel niks van begrijpen....
  • B Zieleman

    2 maanden geleden
    Ik zie dat pretvliegveld het liefst helemaal verdwijnen, behalve wat er nu al jaren zit: een paar hobby-bromvliegjes. En K.Kanis: dacht het niet! De meeste tegenstanders zijn bewuster van de gevolgen en ellende wat het tweeweg gaat brengen en zullen daarna echt niet springen om een vliegtuig te pakken! Ben je mal?!
  • Geerlings

    2 maanden geleden
    In tijden van energietransitie/stikstofproblematiek, waarbij NL vol wordt gezet met zonneakkers en windmolens, verwacht ik maatregelen die het vliegen beperken. Ik zit dus niet te wachten op maatregelen waardoor de capaciteit juist wordt vergroot (ncl. de overlast die dat geeft).
  • D.I. Bos

    2 maanden geleden
    Lelystad AirPort is onnodig, onhaalbaar en onrechtmatig. Dit vliegveld mag niet open voor groot handelsverkeer, zeker niet na de loze politieke belofte dat de laagvliegroutes zouden worden opgeheven en zeker niet na al het gesjoemel met de geluidsoverlast berekeningen en de stikstofcijfers. Een grof schandaal waarbij burgers stelselmatig worden gepiepeld. De gang van zaken vraagt om een parlementaire enquête. In een klimaatcrisis open je geen vliegveld met nog meer vluchten tegen dumpprijzen!