Volledig scherm
Lelystad Airport moet volgens planning volgend jaar openen als vakantieluchthaven. © Robin Utrecht

Laagvliegroutes Lelystad Airport eerder omhoog? ‘Geweldig nieuws’

UpdateVerdeelde reacties op het nieuws dat de gevreesde laagvliegroutes van Lelystad Airport boven Oost-Nederland eerder zullen verdwijnen dan gedacht. ,,Geweldig nieuws”, zegt de VVD. ,,Hier hebben Gelderland en Overijssel niks aan", zegt de SP. De Stentor zet de reacties van enkele hoofdrolspelers op een rij.

Remco Dijkstra, Kamerlid regeringspartij VVD:

Volledig scherm
Remco Dijkstra (VVD) © Archief

,,Dit is geweldig nieuws voor iedereen in Gelderland en Overijssel die zich mogelijk zorgen maakte. Dit is bereikt door intensieve samenwerking tussen de ministeries en waar de VVD en anderen ook op aandrongen. Precies conform de wens van de Tweede Kamer om zo snel zo hoog mogelijk te gaan vliegen. Dat het eerder kan dan 2023 is helemaal prachtig. Nu staat ook vrijwel niks meer in de weg om Lelystad Airport spoedig te openen. Dan kan iedereen die op vakantie wil naar de Middellandse Zee voortaan vertrekken vanuit Flevoland en zonder overlast van vliegtuigen in de rest van het land.”

Cem Lacin, Kamerlid oppositiepartij SP:

,,De minister laat nu plotseling twee heilige principes los: geen interferentie met Schiphol-verkeer en geen gebruik van het militaire luchtruim. En dat op de dag dat de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur in een rapport zegt dat de luchtvaart niet op de oude weg verder kan. Door te zeggen dat laagvliegroutes eerder verdwijnen probeert de minister goodwill te kweken. Maar iedereen weet dat afspraken over vliegroutes niks waard zijn en dat er geen handhaving plaatsvindt. Hier hebben inwoners van Overijssel en Gelderland niks aan. Lelystad Airport moet er doorheen gedrukt worden, dat is de missie van de minister. De luchtvaartlobby boven mens, milieu en klimaat.”

Leon Adegeest, HoogOverijssel:

,,Het klinkt leuk dat de laagvliegroutes hoger zouden kunnen, maar het is van de zotte dat eerst niks kon omdat Lelystad-vluchten in de knel zouden komen met Schiphol-verkeer. Dat was heilig, want levensgevaarlijk. Nou, blijkbaar is het nóg heiliger dat Lelystad snel open gaat. En bovendien is het nog maar de vraag of ze echt hoger gaan vliegen. Ook nu blijft de ondergrens gewoon 1800 meter. Dit is een wassen neus. Een good feeling zo vlak voor Pasen waarmee het ministerie probeert burgemeesters in te pakken en de weerstand te breken. Er is niks hard aan deze belofte.”

Volledig scherm
Leon Adegeest van HoogOverijssel en Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks tijdens een bijeenkomst in Zwolle. © Foto Freddy Schinkel

Suzanne Kröger, Kamerlid oppositiepartij GroenLinks:

,,De minister wil alles tegelijk in ons luchtruim; veel meer vliegen, met elkaar kruisende routes, minder overlast, meer vliegvelden en ruimte voor de luchtmacht. Maar het klimaat kan het niet aan en ons luchtruim is al overvol. Dus sluit de minister compromissen. Twee eisen die jaren uitgangspunt waren, worden los gelaten. Wat doet dat met de groeiende overlast, het milieu en wat zijn de gevolgen voor veiligheid?”

Eppo Bruins, Kamerlid regeringspartij ChristenUnie:

Volledig scherm
Eppo Bruins (ChristenUnie) © Archief

,,Een pluim voor de luchtverkeersleiders. De luchtruim herziening ligt op schema en men maakt direct een start met verbeteringen voor Oost- en Noord-Nederland. De ChristenUnie blijft het proces kritisch volgen. We hebben drie voorwaarden gesteld. Eén daarvan is dat Lelystad Airport echt overloopluchthaven voor Schiphol wordt, zodat autonome groei grotendeels wordt voorkomen. Het is nog altijd onhelder hoe de minister dat voor elkaar wil krijgen, omdat ‘Brussel’ dat niet ziet zitten. De ChristenUnie wil geen ongebreidelde groei van de luchtvaart. De toekomst van de luchtvaart ligt in minder uitstoot en minder overlast.”

Jan Paternotte, Kamerlid regeringspartij D66:

,,Dit is prima nieuws voor de Veluwe en ook voor Nederland. Meer dan de helft van het Nederlandse luchtruim is van het leger en wordt soms nauwelijks gebruikt. Als we daar slimmer mee omgaan kunnen we veel overlast voor bewoners in heel Nederland voorkomen en dit plan laat zien dat dat kan. Wel hebben we nog veel vragen hierover, bijvoorbeeld over de zekerheid van de ingangsdatum en de totale herindeling van het luchtruim. En we blijven kritisch op de vraag of Lelystad wel een echte overloopluchthaven van Schiphol wordt. Dat is namelijk het hele bestaansrecht van Lelystad Airport. Verder kijken we met veel belangstelling naar de standpunten van de nieuwe bestuurscolleges in Overijssel, Flevoland en Gelderland.”

Volledig scherm
Jan Paternotte (D66) schudt de hand van Mijndert Ververs, voorzitter van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen. © ANP

Annemieke Traag, gedeputeerde Overijssel:

,,Dit lijkt een stap in de goede richting. Er kan eerder gebruik worden gemaakt van hogere vliegroutes, waardoor hinder boven Overijssel een stuk minder wordt. Maar als Lelystad Airport in 2020 open gaat, zoals de minister wil, zal zeker in het begin nog sprake zijn van laagvliegroutes. We hebben ons als regio sterk gemaakt voor hogere vliegroutes. Dit voorstel laat in elk geval zien dat er naar ons wordt geluisterd en dat het zin heeft om je stem te laten horen. Aan de andere kant: wij vinden dat de ontwikkeling van Lelystad Airport niet los kan worden gezien van de algemene ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland. Dat gaat bijvoorbeeld over de vraag of de luchtvaart nog wel verder moet groeien. Daarom pleiten wij ervoor om eerst de discussie te voeren over de Luchtvaartnota, op basis van de uitkomst daarvan het luchtruim te herzien en pas dan Lelystad Airport te openen. Het nieuws is nog vers: uiteraard gaan wij de brief en bijlagen nog verder bestuderen op de implicaties voor Overijssel en bespreken met de betrokken gemeenten in de provincie.”

Jaap Kloosterziel, Stichting Red de Veluwe:

,,Deze tijdelijke oplossingen voor Lelystad Airport zijn luchtfietserij. Want hoe vaak de vliegtuigen precies hoger vliegen en hoeveel hoger staat er niet bij. Er wordt ons beloofd dat de vliegtuigen hoger vliegen zodra het kan. Dat is hetzelfde als in de oude situatie. De minimale hoogte is nog steeds 1800 meter. Er veranderd volgens ons niet zoveel. Want de vliegtuigen mochten na Wezep al door stijgen indien mogelijk. Het verschil tussen stilte en een overvliegend vliegtuig blijft in onze rustige provincie te groot. Daarnaast zal door het door stijgen meer herrie ontstaan op andere plekken.”

Mustafa Amhaouch, Kamerlid regeringspartij CDA:

,,Dit is zeer goed nieuws. Goed dat het kabinet voortvarend te werk gaat om de zorgen van bewoners in Gelderland en Overijsel over de laagvliegroutes serieus aan te pakken. De gezamenlijke enquête van omroep Gelderland, Oost en Flevoland gaf recent een genuanceerd positief beeld over de komst van Lelystad Airport . Op de laagvliegroutes was het iets minder natuurlijk. Daar wordt met dit goede nieuws invulling aan gegeven.”

Volledig scherm
Mustafa Amhaouch van het CDA volgt de belevingsvlucht van Lelystad Airport vorig jaar mei vanaf de Veluwe. © Alex Mulder

Josan Meijers, gedeputeerde Gelderland:

,,We zijn blij met de stappen die de minister van Infrastructuur en de staatssecretaris van Defensie hebben gezet. Ze hebben het gezamenlijke Gelderse geluid goed gehoord. We hebben indertijd aan de minister gevraagd: haal de belemmeringen weg die Schiphol en Defensie opwerpen in het luchtruim, zodat vliegtuigen sneller kunnen stijgen. Dat gaat ze doen. Natuurlijk blijven er nog vragen over, zoals de gevolgen voor de woon- en leefomgeving. Hierover willen we nog wel in gesprek blijven met de minister. De Gelderse Staten hebben in 2017 en 2018 via moties een duidelijke voorwaarde gesteld voor de opening van het vliegveld. We willen graag woensdag met de Staten in gesprek gaan om dit te bespreken.”

  1. Buurman neemt nog een limoncello
    PREMIUM
    column

    Buurman neemt nog een limoncello

    Bij de pranzo, de lunch, is het vaak al raak. Tja…., in dat ‘typisch Italiaanse restaurantje’ waar de lokalen ook luidruchtig tafelen, werkt iedereen behoorlijke hoeveelheden weg. En dan pas je je uiteraard een beetje aan de nationale mores aan, niet dan, ja toch? Integreren valt te leren. Aperolletje spritz vooraf en zet u ook maar direct een rode en een witte neer. Die stokdove zesennegentigjarige nonno met zijn drie kleinzonen die naast je zitten te eten, willen voortdurend met je proosten en het is onbeleefd ze af te weren. Ze laten nog wat flessen aanrukken en Salute dan maar weer, ‘op het leven’, schreeuwen wij de oude baas toe. Nog een Montenegrootje van het huis bij de espresso? Vooruit maar.

In samenwerking met indebuurt Zwolle