Volledig scherm
PREMIUM
Begin deze week. Het intakelen van rails en dwarsliggers. De hele bocht aan de westkant van station Zwolle is straks vernieuwd. Op de achtergrond de contouren van City-Post, het voormalige postsorteercentrum. © ProRail

Marcel (42) fikst de nieuwe bovenleiding bij station Zwolle: ‘Om 04.00 uur eruit? Ach ja...’

Voor dag en dauw op. Zeventien dagen lang. Het Is buffelen. Niets meer en niets minder. Maar uitvoerder Marcel Breedland (42) is wel wat gewend. Bovendien is dat groot spooronderhoud in Zwolle een thuiswedstrijd. Want hij woont ‘gewoon’ in Stadshagen. Hoe ziet zijn werkdag eruit? 

Eerst nog even over die zogenoemde ‘monsterklus'. Die begon zaterdag 6 juli. Sinds die tijd ziet het op en rond het spoor oranje van de hesjes. Honderden spoorarbeiders (eerlijk is eerlijk: vooral mannen) zijn dag en nacht in touw. In recordtempo maken ze hun klussen af. Op vijftien plekken rond Zwolle wordt het spoor vernieuwd of aangepast. Ze hebben nog tot en met maandag. Dinsdag gaat de normale dienstregeling weer in. Tot die tijd liggen onder meer de lijnen richting ’t Harde en Kampen eruit. Reizigers moeten met de bus. En voor zover bekend, gaat dat allemaal prima.

  1. Waarom Zwolle 450 jaar moest wachten op de Willemsvaart
    video's & tijdlijn

    Waarom Zwolle 450 jaar moest wachten op de Willems­vaart

    Een kanaal graven van de Zwolse stadsgracht naar de IJssel. Hoe moeilijk kan het zijn? Nou, héél moeilijk, ontdekte historicus Jos Mooijweer toen hij in de geschiedenis van de Willemsvaart dook. Hij ontdekte dat de aanleg keer op keer stokte door pech en tegenslagen, maar vooral door buurgemeente Kampen die Zwolle de vaarverbinding niet gunde. Zo kwam het dat Zwolle 450 jaar moest wachten op de Willemsvaart.

In samenwerking met indebuurt Zwolle