Volledig scherm
Foto Museum CODA

'Mooiste schilderij van Zwolle' even terug

ZWOLLE - Het schilderij 'Gezicht op Zwolle' van de zeventiende eeuwse Overijsselse meesterschilder Hendrick ten Oever is bij weinigen bekend. Maar in de museumwereld staat het te boek als het 'mooiste schilderij van Zwolle'.

Het olieverfschilderij hing vele, vele jaren in een museum in Edinburgh in Schotland. Maar voor even is het doek terug in Nederland, op de schilderijententoonstelling 'De Ontdekking van Nederland' in museum Coda in Apeldoorn. "Het voelt net of het schilderij thuiskomt," zegt conservator Jeanette Sanders van Coda.

Ten Oever heeft in Zwolle gestudeerd en er een tijdlang gewoond. De van oorsprong Vlaamse schilder was gespecialiseerd in lichteffecten met ondergaande zon.

Kunstkenner prof. Henk van Os heeft het olieverfschilderij naar Nederland gehaald voor deze tentoonstelling over vier eeuwen Hollandse landschappen. In speciale klimaatkisten is het kunstwerk uit 1675 naar Nederland getransporteerd, begeleid door een conservator uit Edinburgh. Volgens Van Os is het schilderij van Hendrick ten Oever heel bijzonder. Het doek (66,7 x 87 centimeter groot) is een voorloper van wat Van Os noemt de 'arcadische periode' in de Nederlandse schilderkunst, die duurde van ongeveer 1750 tot 1850. Schilders zetten in die periode zwaar geromantiseerde landschappen op hun doeken.

Hendrick ten Oever deed dat al in 1675. Hij schilderde zes naakte badende dames en heren tussen liggende koeien, met op de achtergrond de torens van Zwolle. Een utopisch tafereel, heerlijk weer, vrede op aarde in Zwolle.

Het schilderij Gezicht op Zwolle van Hendrick ten Oever is nog tot 28 september te bekijken in museum Coda in Apeldoorn.

In samenwerking met indebuurt Zwolle