Volledig scherm
Lelystad Airport is klaar om te openen als vakantieluchthaven. De bedoeling is dat het vliegveld vanaf april 2020 gaat fungeren voor commerciële luchtvaart. © Archief

Noord-Veluwse gemeenten, Zwolle en Kampen ‘bepalen’ nieuwe vertrekroute Lelystad Airport

pollDe Noord-Veluwse gemeenten Oldebroek, Hattem, Heerde en Elburg, plus Zwolle en Kampen, hebben dinsdag achter gesloten deuren gepraat over het verleggen van een vertrekroute van Lelystad Airport. Er liggen vier routes op tafel. Worden de gemeenten het eens over een bepaalde route, dan is de verwachting dat de minister de keuze overneemt.

In februari ontstond veel ophef, toen uitlekte dat de vertrekroute van Lelystad Airport boven Wezep in noordelijke richting zou worden verlegd. Wezep werd ontzien, inwoners van Kampen en Zwolle waren de pineut. Het nieuws zorgde voor beroering. Hattem, Kampen en Zwolle waren boos, omdat de nieuwe vertrekroute richting hun gemeenten was verlegd. Bovendien wisten ze van niks. Ze eisten samen met gedeputeerde Annemieke Traag van de provincie Overijssel opheldering van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Die bood excuses aan en stelde bovendien dat de nieuwe route nog niet definitief vastligt. 

Onderzoek

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar alternatieve vliegroutes boven de Noord-Veluwe. De huidige vertrekroute van Lelystad Airport in zuidelijke richting gaat pal over Wezep. Er zijn drie alternatieven uitgedokterd, met als idee het bewoonde gebied bij Wezep te ontzien.

Naast LVNL en het ministerie praten er zes gemeenten mee over het verleggen van de vertrekroute: Oldebroek, Hattem, Heerde, Elburg, Kampen en Zwolle. Zij worden vertegenwoordigd door hun burgemeesters en in het geval van Kampen en Zwolle door een wethouder. Ook praten er per gemeente een aantal burgers mee. 

De komende weken kunnen de inwoners van de zes gemeenten reageren op de vier routevarianten. Eind mei geven gemeenten vervolgens hun voorkeur aan bij het ministerie. ,,Als zij met een gedeeld advies komen, ligt het in de rede dat de minister dit overneemt. Adviseren de gemeenten verdeeld, dan zal de minister de knoop doorhakken en beslissen welke vertrekroute uiteindelijk gebruikt gaat worden", zei een woordvoerder van de minister eerder tegen deze krant. Of de gemeenten met een gedeeld advies komen of toch hun reacties apart inleveren bij het ministerie is nu nog onduidelijk.

Het streven is een eventuele routewijziging te realiseren voor de opening van Lelystad Airport in april 2020. Of die datum gehaald wordt, is overigens nog onzeker.

Huidige vertrekroute:

Volledig scherm
© Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

De huidige vertrekroute van baan 23 loopt over het midden van Wezep en daarna ten oosten van Wapenveld. De huidige vertrekroute van baan 05 passeert Wezep aan de noordoostelijke kant en loopt daarna ten westen van Wapenveld.

Alternatief 1:

Volledig scherm
© Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Alternatief 1 past de vertrekroute van baan 23 aan. De route loopt minder over bebouwd gebied in Wezep. Baan 05 wordt in deze variant niet aangepast.

Alternatief 2: 

Volledig scherm
© Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Alternatief 2 past de vertrekroute van baan 23 en baan 05 aan, zodat er niet over Wezep gevlogen wordt. De route van baan 23 loopt na het bereiken van het oude land rechtdoor. Daarna zet de route de bocht in om tussen Wezep/Hattemerbroek en Hattem over het verkeersknooppunt Hattemerbroek en het eerste deel van de A50 te vliegen. De route van baan 05 loopt 1,4 kilometer oostelijker om de N50 te volgen en loopt aan de westelijke kant van de IJssel gelijk met de aangepaste route van baan 23. Deze variant levert de grootste afname van het aantal gehinderden onder de route. Voor Kampen is het echter een verslechtering. En als over een aantal jaar de geplande nieuwbouwwijk Reeve er is, leidt deze route tot meer inwoners die overlast kunnen ervaren.

Alternatief 3:

Volledig scherm
© Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Alternatief 3 past de vertrekroute van baan 23 aan, zodat Wezep niet overvlogen wordt. De route van baan 23 loopt na het bereiken van het oude land rechtdoor en zet daarna de bocht in om tussen Wezep/Hattemerbroek en Hattem over het verkeersknooppunt Hattemerbroek en het eerste deel van de A50 te vliegen. Baan 05 wordt in deze variant niet aangepast. 

Poll

Welke vertrekroute voor Lelystad Airport heeft jouw voorkeur?

  • De huidige route (43%)
  • Alternatief 1 (10%)
  • Alternatief 2 (30%)
  • Alternatief 3 (16%)
964 stemmen

In samenwerking met indebuurt Zwolle