Volledig scherm
Reizigers klagen steen en been over overvolle treinen tussen Zwolle en Leeuwarden/Groningen. © Rijnhout Media

Overvolle treinen tussen Zwolle en Leeuwarden/Groningen zorgen voor klachtenregen

Treinreizigers tussen Zwolle en Leeuwarden/Groningen klagen steen en been over overvolle treinen. Reizigersorganisatie Rover meldt dat de twee trajecten afgelopen vier maanden steevast in de top tien stonden met de meeste klachten over uitpuilend materieel. Vooral de vroegtijdige afkoppeling van treinstellen in Zwolle leidde tot onbegrip bij reizigers.

De reizigersorganisatie kreeg in april 96 meldingen over overlast door drukke treinen op de trajecten Zwolle-Leeuwarden en Zwolle-Groningen. Daarmee stonden de tracés op de respectievelijke eerste en derde plaats in de top tien van trajecten met de meeste overlastmeldingen. Ook in januari, februari en maart behoorden de twee noordelijke trajecten tot de tracés met de meeste klachten, meldt Rover. 

Afkoppeling

Volgens Rover wordt op de trajecten richting het noorden vooral geklaagd over minder zitplaatsen. Daarnaast vinden reizigers het onbegrijpelijk dat treinstellen vanuit de Randstad in Zwolle worden afgekoppeld, waardoor minder zitplaatsen overblijven. ,,Op papier is dit heel logisch: ten noorden van Zwolle wordt het rustiger en kunnen op bepaalde tijdstippen de treinen op halve kracht verder”, legt woordvoerder Sanne van Galen van Rover uit. ,,In de praktijk blijkt echter uit de bij ons binnengekomen meldingen dat dit lang niet altijd realistisch is.”

Meer materieel

Volgens Van Galen zou de NS vanwege de reizigersgroei meer materieel moeten inzetten in het noorden, zoals dat ook gebeurt in de Randstad. ,,De laatste maanden is het noorden van het land eigenlijk altijd wel aanwezig in ons meldpunt volle treinen. Dit wijst er wat ons betreft op dat de tijd van korte treinen rijden in dit deel van het land eigenlijk voorbij zou moeten zijn.”

Zwanger of beperking

Rover kreeg ook meerdere klachten over reizigers die vanwege zwangerschap of een lichamelijke beperking de overvolle treinen moesten laten gaan. Zij kregen hierbij geen compensatie, omdat het geen officiële vertraging is. De trein had immers wel gereden.  Ook kwamen er veel klachten van reizigers die betaalden voor een 1e klas kaartje of abonnement maar daar geen plaats konden nemen. 

Om reizigers te ontzien heeft Rover de NS gevraagd om met een vorm van compensatie te komen voor gedupeerde reizigers en coulant om te gaan met geld terug bij vertragingsaanvragen. 

NS was niet bereikbaar voor commentaar.

  1. Waarom wilde dieren vaker en vaker in onze koplampen verschijnen
    PREMIUM
    Vijf vragen

    Waarom wilde dieren vaker en vaker in onze koplampen verschij­nen

    Reeën, herten, zwijnen; het aantal wildaanrijdingen loopt op. Vorig jaar telde Stichting Wildaanrijdingen Nederland, die de cijfers bijhoudt voor Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Noord-Holland, al méér dodelijke wildaanrijdingen dan in 2017. Dit jaar lijkt dat aantal weer hoger te worden van 400 naar 500 dode dieren per maand, alleen al in het geregistreerde gebied. Hoe komt dat? Vijf vragen over wilde dieren in het zicht van onze koplampen.

In samenwerking met indebuurt Zwolle