Zes bezorgauto's van restaurant Las Rosas in Zwolle zijn vrijdagavond op de bon geslingerd vanwege fout parkeren. De restauranteigenaar is woest. De gemeente wil de bonnen niet verscheuren, maar biedt wel een oplossing voor de volgende keer.
Volledig scherm
Zes bezorgauto's van restaurant Las Rosas in Zwolle zijn vrijdagavond op de bon geslingerd vanwege fout parkeren. De restauranteigenaar is woest. De gemeente wil de bonnen niet verscheuren, maar biedt wel een oplossing voor de volgende keer. © Las Rosas

Parkeerbon voor bezorgauto’s restaurant Zwolle: uitbater is woest, gemeente toont enig begrip

Las Rosas-uitbater Hendrik Karabagias uit Zwolle wist niet wat hij meemaakte: zes bezorgauto's van het restaurant zijn zaterdag op de bon geslingerd vanwege fout parkeren. De gemeente Zwolle toont begrip: de boetes worden niet geschrapt, maar een versnelde parkeerontheffing is wel mogelijk.

Het tapasrestaurant aan het Rodetorenplein is een van de horecazaken in de stad die vorige week in allerijl een bezorgservice hebben opgezet. Vanwege de corona-uitbraak mag het restaurant niet open en op deze manier kan toch worden doorgewerkt.

De auto's waarmee wordt bezorgd staan 's avonds rond het restaurant geparkeerd. Dat mag eigenlijk niet. Een parkeerwacht van de gemeente was zaterdag dan ook onverbiddelijk en deelde zes bekeuringen van 104 euro uit. Tot woede van Karabagias. 

‘Lege binnenstad, leeg plein’

,,Met de marktmeester was afgesproken dat onze auto's daar zaterdag mogen staan. Dat heeft de medewerker van parkeerbeheer ook nog gecheckt en het klopte. Maar ja, het was vrijdagavond kwart over tien. Dus vond hij het een goed idee om er een bekeuring op te plakken. In een lege binnenstad op een leeg plein’', briest Karabagias.

De gemeente Zwolle snapt de boosheid van de restauranthouder, maar gaat de bekeuringen niet verscheuren. ,,We kunnen geen generieke ontheffing verlenen. Alle regels loslaten, dat zou de coronacrisis ook niet helpen. En in deze specifieke situatie kunnen we niet afstand doen van het 'gelijke monniken, gelijke kappen’-principe. De regels blijven van toepassing’', zegt woordvoerder Twan Timmermans.

Quote

Ze trekken het niet in!? Ik word woest! Hoe kun je dat nu zeggen?

Hendrik Karabagias, Restauranteigenaar

Karabagias springt haast uit zijn vel als hij dit hoort. ,,Ze trekken het niet in!? Ik word woest! Hoe kun je dat nu zeggen? Natuurlijk waren ze niet terecht! We zitten in een crisissituatie waarin de helft van de horeca straks om dondert. Normaal gesproken betaal ik mijn boetes echt wel, maar dit vind ik wel zo laag.’’

Zes bezorgauto's van restaurant Las Rosas in Zwolle zijn vrijdagavond op de bon geslingerd vanwege fout parkeren. De restauranteigenaar is woest. De gemeente wil de bonnen niet verscheuren, maar biedt wel een oplossing voor de volgende keer.
Volledig scherm
Zes bezorgauto's van restaurant Las Rosas in Zwolle zijn vrijdagavond op de bon geslingerd vanwege fout parkeren. De restauranteigenaar is woest. De gemeente wil de bonnen niet verscheuren, maar biedt wel een oplossing voor de volgende keer. © Las Rosas

De gemeente heeft veel waardering voor de bezorgdiensten die horeca-ondernemers in allerijl hebben opgezet, zegt Timmermans. ,,We stellen voor dat deze ondernemer zich meldt bij het ondernemersloket van de gemeente. Dan zouden wij versneld een parkeerontheffing kunnen geven.’’

,,Want we begrijpen dat een restaurant dat normaal gesproken niet bezorgt, geen parkeerontheffing bij het restaurant heeft’’, toont de woordvoerder zich begripvol. ,,Het is goed voor de voedselvoorziening dat ze zo'n bezorgservice hebben. Een versnelde ontheffing zou de oplossing zijn. Dan moeten ze wel zelf het initiatief nemen.’’

De toenadering zorgt bij Karabagias nog voor weinig begrip. ,,Ach ja. We moeten langs zo veel loketjes.’’

In samenwerking met indebuurt Zwolle