Volledig scherm
Nachtelijk onderzoek naar de stevigheid van de bodem onder de Kamperlijn, eerder dit jaar. © Stefan Verkerk

ProRail en Overijssel kijken samen naar oplossing Kamperlijn

Spoorbeheerder ProRail en de provincie Overijssel zijn weer met elkaar in gesprek over een oplossing voor de Kamperlijn. Tussentijds worden daar geen mededelingen over gedaan, laat ProRail-woordvoerder Aldert Baas weten. ,,Als er nieuws is, hoor je ons.''

Op vrijdag 1 juni hielden zowel de provincie Overijssel als ProRail een eigen persbijeenkomst over de problemen op de spoorlijn tussen Zwolle en Kampen. Onderlinge onenigheid lag daaraan ten grondslag. De bodem onder de lijn is te slap om de nieuwe elektrische trein van Keolis harder dan honderd kilometer per uur te laten rijden. Daardoor is er geen tijd voor een tussenstop bij het nieuwe station Stadshagen, dat al sinds eind vorig jaar klaar is.

Dupe

Volgens ProRail is die extra stop wel mogelijk als de trein sneller vertrekt vanaf de stations. De provincie accepteert dat niet, omdat de reiziger dan de dupe wordt. Er worden hierdoor aansluitingen gemist. De spoorlijn verstevigen kost vele tientallen miljoenen euro's. In het contract tussen Overijssel en ProRail staat dat de opdrachtgever financieel verantwoordelijk is voor eventuele tegenvallers. De provincie vindt echter dat ProRail fouten heeft gemaakt. Er zijn bodemonderzoeken geweest, maar de risico's zijn onvoldoende ingeschat. Juristen van beide partijen buigen zich nog over de vraag aan wie de rekening wordt gepresenteerd.

Petit comité

Opdrachtgever Overijssel (die samen optrekt met de gemeenten Zwolle en Kampen) vindt dat ProRail met een structurele oplossing moet komen. Daar gaat het hernieuwde gesprek ('in petit comité') nu over. Half juni zaten de partijen nog niet om tafel, liet woordvoerster Petra Timmer van Overijssel toen weten. Inmiddels is dat gesprek er wel geweest, bevestigt Baas van ProRail.

In samenwerking met indebuurt Zwolle