Provincie Overijssel: ProRail levert wanprestatie op traject Zwolle-Kampen

videoGefrustreerd en met verbazing reageerden gemeenten Zwolle en Kampen en provincie Overijssel op de blunders die ProRail maakte op het spoortraject Zwolle-Kampen. Door fouten bij de heraanleg van de spoorlijn gaat het nieuwe station Zwolle Stadshagen komende zondag niet open. De bodem kan de hogere snelheid van de nieuwe trein niet aan. Een miljoenenstrop dreigt.

Gedeputeerde van de provincie Overijssel Bert Boerman noemt de fouten van ProRail een wanprestatie. De reiziger is hiervan de dupe, zei hij teleurgesteld. ,,We hebben bij ProRail aangegeven dat er op korte termijn een oplossing moet komen, zodat de stop in Stadshagen wel mogelijk is. Het kan niet zo zijn dat een nieuw station maanden niet gebruikt kan worden.'' 

Stabiliteit

Gisteravond informeerde ProRail de provincie Overijssel, gemeente Kampen en gemeente Zwolle over de problemen rondom de nieuw aangelegde spoorbaan tussen Kampen en Zwolle. De bodem onder de spoorbaan biedt niet genoeg stabiliteit. ,,Om veiligheid te waarborgen, wordt er 100 kilometer per uur gereden, in plaats van de benodigde 140 kilometer per uur.'' 

Het onderzoek naar de grond onder het spoor, dat ProRail deed, werd onvoldoende verwerkt in de uitvoering. De spoorbeheerder doet onderzoek waar precies de fouten zijn gemaakt. ,,Dit is niet hoe wij werken. Onze kwaliteitsstandaard is hier niet overtroffen. Zeer spijtig. De frustratie deel ik ook zeker. Komende periode wordt er onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om oplossingen te creëren", zei ProRail-directeur Rietstra.

Een hogere snelheid was nog voor een extra stop in Stadshagen. Met de hogere snelheid werd voldoende overstaptijd op station Zwolle gegarandeerd. Doordat station Stadshagen nog niet in de dienstregeling wordt opgenomen, wordt er voorlopig teruggevallen op de dienstregeling van 2017, waarbij treinen voorbij station Stadshagen razen. 

Zwolle - Enschede

Maar niet alleen op het spoortraject tussen Zwolle en Kampen zouden er fouten zijn gemaakt. Ook tussen Zwolle en Enschede is er geblunderd. Hier zouden de kosten ook in de miljoenen lopen, schrijft De Telegraaf.

De provincie en ProRail  hielden vanmorgen een persconferentie die is hieronder in zijn geheel te volgen. De video duurt ongeveer een half uur.

Volledig scherm
Vervoersmaatschappij Keolis moet gaan rijden op het Kamperlijntje. © Keolis

In samenwerking met indebuurt Zwolle