Volledig scherm
PREMIUM
Het Kamperlijntje vanuit de lucht gezien. © Foto Freddy Schinkel

Provincies op ramkoers: geen cent meer naar het spoor

Provinciebestuurders willen niet langer betalen voor beheer van en onderhoud aan het spoor. Ze vinden de situatie volledig scheefgegroeid. Er dreigt hierover een conflict met staatssecretaris Stientje van Veldhoven, van Infrastructuur en Waterstaat. Die vindt wel dat de provincie moet blijven bijdragen.

Gelders gedeputeerde Conny Bieze: ,,Er bestaat niet zoiets als een regionaal spoor, we hebben één spoor en dat is een rijksverantwoordelijkheid, dus ook de kosten van beheer en onderhoud. Wij investeren in de treinen en de bussen.’’ 

Katalysator

Het overleg is nog gaande, maar de partijen staan recht tegenover elkaar. Het debacle rond het Kamperlijntje is een katalysator geweest. Daar bleek dat de provincie Overijssel, als opdrachtgever, nauwelijks controle kon uitoefenen op het werk van spoorbeheerder ProRail. Maar het was allemaal wel voor rekening en risico van de opdrachtgever. Gedeputeerde Bert Boerman vraagt dan ook nieuwe spelregels. Geen provincie wil nog langer zo werken, zegt hij. 

In samenwerking met indebuurt Zwolle