De standpunten van Thierry Baudet en Forum voor Democratie zijn voor de PvdA aanleiding om uit het overleg te stappen in Overijssel. © ANP

PvdA Overijssel stapt per direct uit coalitie-overleg vanwege standpunten Forum

De PvdA gaat in Overijssel niet met Forum voor Democratie in zee. De partij stapt uit de onderhandelingen voor een nieuw college van Gedeputeerde Staten in de provincie. ‘In de vele gesprekken die we voerden met onze partijgenoten en met inwoners van ons prachtige Overijssel voelen we dat de zorgen over een mogelijke samenwerking met FvD erg groot zijn. Te groot’, meldt de partij in een persbericht.

De mededeling van de PvdA kwam nog geen 24 uur nadat Overijsselse informateur Geert Jansen had gezegd dat er een goede voedingsbodem voor gesprekken was tussen CDA, Forum voor Democratie, VVD, ChristenUnie en de PvdA. Dat blijkt nu dus niet het geval te zijn. Volgens de Overijsselse partij was uit de verkennende gesprekken het idee ontstaan dat de lokale vertegenwoordigers van Forum voor Democratie niet dezelfde stellingname hadden in allerlei onderwerpen als de landelijke partij.  ,,Voor onze PvdA-fractie is het een absolute voorwaarde dat de FvD in Overijssel hier ook nadrukkelijk, expliciet en naar de buitenwereld afstand van neemt”, zo schrijft Annemieke Wissink namens PvdA Overijssel in een persbericht. De PvdA heeft onder andere moeite met het standpunt van de partij over vrouwen en klimaatverandering.

‘Vrouwen minderwaardig’

,,In de vele gesprekken die we voerden met onze partijgenoten en met inwoners van ons prachtige Overijssel voelen we dat de zorgen over een mogelijk samenwerking met FvD erg groot zijn. Te groot", stelt de PvdA. ,,Homeopathische verdunning, vrouwen die minderwaardig zijn en het systematisch bestrijden van leraren, wetenschappers en journalisten is voor de Partij van de Arbeid onacceptabel. Ook vandaag noemde FvD-partijleider Thierry Baudet een jong meisje dat vecht tegen klimaatverandering een ‘narcistisch pubertijdsperikel’”, aldus Wissink in de verklaring.

Ook in Flevoland

Eerder vandaag maakte de PvdA Flevoland ook al duidelijk een samenwerking met Forum voor Democratie onmogelijk is. De Flevolandse PvdA-fractievoorzitter Willem de Jager heeft in totaal zes voorwaarden geformuleerd waaraan moet worden voldaan. Zo moeten de onderhandelaars van Forum afstand nemen van het landelijke partijmeldpunt voor linkse leraren en van de uitspraak van partijleider Thierry Baudet dat ‘journalisten, wetenschappers, kunstenaars en architecten onze cultuur ondermijnen’. Er is bij de PvdA geen landelijke lijn uitgevaardigd. ,,De provinciale afdelingen zijn vrij om zelf een lijn te kiezen”, stelt de woordvoerster van landelijk partijleider Lodewijk Asscher.

1. Nierpatiënt Marie-Ceciel uit Zwolle staat BN’ers bij in Tour de Celeb: Het was overweldigend

Nierpa­tiënt Ma­rie-Ce­ciel uit Zwolle staat BN’ers bij in Tour de Celeb: Het was overweldi­gend

Toen Marie-Ceciel Lenselink (54) eenmaal de kans kreeg om iets te kunnen doen voor de Nierstichting twijfelde ze geen moment. Ze gaf zich op voor het programma Tour de Celeb, waar vier bekende Nederlanders een van de zwaarste Tour de France-etappe fietsen. De Zwolse nierpatiënte werd gekoppeld aan Erik Dijkstra, die op zijn beurt keihard moest strijden om de etappe te fietsen. En van strijden weet Lenselink alles.

In samenwerking met indebuurt Zwolle