Volledig scherm
Het Kamperlijntje tussen Zwolle en Kampen stopt vanaf 2 juni twee weken lang op station Zwolle Stadshagen. Vervoerder Keolis houdt een proef om te kijken of de toekomstige dienstregeling haalbaar is. De PVV vindt alvast van niet. © Freddy Schinkel

PVV noemt oplossing Kamperlijntje onrealistisch

PVV Overijssel noemt de huidige dienstregeling tussen Kampen en Zwolle (met een tussenstop op station Zwolle Stadshagen) onrealistisch. PVV-Statenlid Joeri Pool: ,,Dit is een oplossing die op papier is bedacht en geen enkele rekening houdt met de werkelijkheid.’’

Pool doelt op de proef waarbij vervoerder Keolis vanaf 2 juni twee weken lang stopt op het nieuwe station station Zwolle Stadshagen. Het nieuwe station op de route van het kamperlijntje ligt er al anderhalf jaar ongebruikt bij omdat de trein minder snelheid kan maken dan in eerste instantie door ProRail werd becijferd. Daardoor missen reizigers allerlei aansluitingen. 

Irritant

Door één minuut eerder uit Kampen te vertrekken en twee minuten eerder uit Zwolle, zou dat probleem kunnen worden getackeld, volgens de betrokken partijen, maar Pool noemt dat een papieren tijger. ,,Vergeten wordt namelijk dat het aankomstperron van het Kamperlijntje in Zwolle een enorm stuk van andere perrons af ligt. Dan hebben we het nog niet eens over dat irritante in- en uitchecken gehad. Dan heb je die extra minuten echt nodig.’’

PVV Overijssel stelt dat de huidige proefoplossing de kern van het probleem niet aanpakt. Die kern ligt volgens de partij bij het feit dat de trein 140 kilometer per uur zou moeten gaan in plaats van honderd kilometer per uur. ,,De reiziger mag nu opdraaien voor de faal van de provincie Overijssel en ProRail. Want hoe gaat iemand die slecht ter been is binnen twee minuten de overstap van Groningen naar Kampen voor elkaar krijgen? We gaan er dan ook vanuit dat deze dienstregeling niet de definitieve is, zodat de reiziger straks wél gewoon de aansluiting kan halen.’’

In samenwerking met indebuurt Zwolle