Volledig scherm
Werkzaamheden aan het station van Zwolle. © Vakfoto Van Der Beek

Rover over stationsklus Zwolle: klachten op één hand te tellen

Reizigersorganisatie Rover kijkt tevreden terug op de megaklus op station Zwolle, dat de afgelopen twee weken op slot zat. ,,Onze indruk is positief”, zegt voorzitter Kees van Ramshorst, voorzitter van Rover West-Overijssel.

,,Er gaat altijd wel iets mis, maar onze algemene indruk is dat alles goed is verlopen. We zijn bij Rover niet plat gebeld, integendeel zelfs. Het aantal klachten van reizigers is op de vingers van één hand te tellen.”

Potdicht

Zestien dagen lang voerde ProRail werkzaamheden uit en reden er geen treinen van en naar station Zwolle. Reizigers moesten daarom gebruik maken van vervangend vervoer, zoals bussen. ,,Dat was prima geregeld”, zegt Van Ramshorst. ,,Er werden veel bussen ingezet en soms zaten ze maar half vol. Afgelopen weekend pakte ik zelf de bus nog van Olst naar Zwolle en toen waren er zelfs drie mensen aanwezig om de reizigers te helpen, dat was misschien wel weer te veel van het goede.”

Volgens de Rover-voorzitter hadden opvallend veel mensen zelf voor alternatief vervoer gezorgd. ,,Onze indruk is dat veel mensen thuis hebben gewerkt of met de auto naar het werk zijn gegaan. De parkeerplaatsen bij stations in bijvoorbeeld Ommen en Hardenberg stonden driekwart leeg. Daaraan kon je zien dat mensen voor een alternatief hadden gekozen.”

Informatieborden

De enige kritiekpuntjes die Van Ramshorst kan bedenken gaan over de informatievoorziening. Soms was niet duidelijk vanaf waar het vervangende busvervoer plaatsvond. ,,Met name bij station Kampen was dat onder de maat. Daar werd door Keolis op het station zelf niet aangegeven vanaf waar de bussen reden. Wij hebben daarover geklaagd.”

Rover gaat de megaklus evalueren, maar doet dat pas na de zomervakantie. ,,Dan gaan we ook met NS in gesprek om te bespreken wat er goed ging en wat misschien beter kan”, aldus Van Ramshorst.

In samenwerking met indebuurt Zwolle