Het spoor langs bedrijventerrein Hessenpoort, waar een railterminal moet komen. Inzet: goederenoverslag in Tilburg.
Volledig scherm
PREMIUM
Het spoor langs bedrijventerrein Hessenpoort, waar een railterminal moet komen. Inzet: goederenoverslag in Tilburg. © Pedro Sluiter Foto / inzet: Ron Magielse

Sein op groen voor ‘station’ Hessenpoort in Zwolle: 90 miljoen euro voor 42 miljoen minder wegkilometers

Het treinstation voor goederenoverslag op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle opent over vijf jaar. Mits er 90 miljoen euro op tafel komt. Voor de snelweg A28 kan zo’n railterminal een zegen zijn.

21 reacties

  • Jasper Bos

    2 maanden geleden
    Het huidige spoor behoeft hiervoor alleen een afslag. Een station in Staphorst zorgt er voor dat de IC's niet kunnen door rijden als daar een sprinter stil staat. Dat kost veel meer tijd.
  • Nico Van der Vegt

    2 maanden geleden
    Kijk maar op Google Earth, Anoniem. Je kunt precies zien aan de noordkant van het viaduct hoe de sporen gelopen hebben. Ook geeft Google de plaats weer van 'Locatie voormalig treinstation Dedemsvaart' En voor wat betreft die drukte op het spoor, dat geld vooral voor passagierstreinen, overdag. Goederentreinen reiden vooral 's nachts. Lig er maar niet wakker van, Anonien. Het gaat er vast niet van komen. De Rouwstap ligt net iets te ver weg van Hessenpoort.
  • jan pasman

    2 maanden geleden
    Ik snap net als velen niet waarom je een nieuw overslagstation wil aanleggen nadat je de terminals van Coevorden en Veendam buiten gebruik hebt gesteld? Dit is zeker weer een plan bedacht door lieden die alleen de theorie kennen, en niets van de praktijk weten. Wordt dit wederom een grote flop net als die kraan bij het Zwolle-IJsselkanaal waar een toenmalige wethouder lyrisch over deed en die zeker zijn geld niet heeft opgebracht, waarschijnlijk alleen nog oud-ijzerprijs.
  • K. Dijkman

    2 maanden geleden
    Een tijd geleden stond er een artikel in de Stentor, dat er veel aanvoer voor Scania per trein naar Coevorden komt.
  • Anoniem

    2 maanden geleden
    Nou Nico, daar zitten we dus ter plekke echt niet op te wachten! In plaats van goederen hebben we hier (gemeente Staphorst) dan veel liever een treinstation voor personenvervoer. Dat was volgens de geleerden niet mogelijk ivm de drukte op het spoor. Vraag me dus wel ernstig af waarom het dan voor goederenvervoer wél zou kunnnen/mogen. Bovendien is er niet de benodigde 25 hectare aanwezig bij de Roustap in de omgeving. H. Kwakkel