Volledig scherm
De Harculo Centrale, ook wel IJsselcentrale genoemd. foto Paul van Gaalen

Sloopafval IJsselcentrale Zwolle blijft over weg gaan

ZWOLLE - Het sloopafval van de IJsselcentrale in Zwolle-Zuid blijft gewoon over land afgevoerd worden. Een oproep van oppositiepartij GroenLinks om er toch vooral bij energiebedrijf Engie op aan te dringen het transport over water te laten gaan, brengt daarin geen verandering.

Volgens de driemansfractie maken 'veel inwoners uit Zwolle-Zuid zich zorgen over de grote hoeveelheid vrachtverkeer, die de sloop met zich mee gaat brengen'. Dus laat het college van burgemeester en wethouders vooral rap met Engie om tafel gaan zitten om te overleggen over verplaatsing van het transport, oppert raadslid Remco de Paus.

'Steiger ongeschikt'
Maar dat gaat niet gebeuren. Burgemeester Henk Jan Meijer legt nog maar eens uit waarom voor vervoer over land gekozen is. "De steiger is niet geschikt. Dit zou om een investering van één à twee ton vragen. Daarnaast brengt het storten van afval in een binnenvaartschip geluidsoverlast met zich mee. Een andere optie is vervoer per veerboot, maar daarvan is de capaciteit te gering. Net als de betrouwbaarheid." De gemeente Zwolle heeft deze week nog contact gehad met Engie. "We hebben geen klachten ontvangen en er is geen aanleiding om de transportwijze te wijzigen. Er zijn gemiddeld vijf transporten per dag. Tot nu toe zijn er zo'n zevenhonderd geweest. De frequentie van lijnbussen die passeren is veel groter", aldus Meijer.

Tijden
Vrachtwagens vervoeren afval tussen zeven uur 's ochtends en vijf uur 's middags. Er wordt niet gereden rond het begin en einde van de schooldag. Engie heeft een sloopvergunning tot 31 december 2018. De centrale Harculo, in de volksmond de IJsselcentrale, was vanaf 1955 zestig jaar in bedrijf.

In samenwerking met indebuurt Zwolle