Spookstation Stadshagen gaat na jaren in december definitief open

Video & UpdateStation Zwolle Stadshagen gaat in december open. Provincie Overijssel, ProRail, Keolis Nederland en de gemeenten Zwolle en Kampen laten weten dat het station vanaf 15 december definitief in de dienstregeling wordt opgenomen.  Hiermee komt een einde aan twee jaar gesteggel over de opening van het station.

Uit de proefritten die in juni zijn uitgevoerd op de ‘Kamperlijn’, blijkt dat een dienstregeling met een snelheid van 100 km per uur mogelijk is. Alle overstappen in Zwolle, behalve de overstap in de richting van Lelystad en Den Haag, blijven behouden. 

Het station in Stadshagen zou in december 2017 worden geopend en opgenomen in de dienstregeling. Kort daarvoor dook een constructiefout op in het vernieuwde spoorlijntje door Mastenbroek: de bodem was te slap. Treinen konden niet zo hard rijden als voorzien, dus moest het splinternieuwe station alsnog worden overgeslagen.

Geen 140

In de eerste helft van 2018 zijn door ProRail 42 verschillende oplossingen onderzocht. Daar was wel wat creativiteit voor nodig, omdat een complete opknapbeurt van de spoorlijn enorm veel geld zou kosten. Het verstevigen van de bodem om 140 km per uur te kunnen rijden, zou tussen de 35 en 100 miljoen euro gaan kosten.

In juni werd de theorie in de praktijk gebracht middels een proef van twee weken. De vertrektijden in Kampen en Zwolle werden verschoven en de treinen stonden op die eindstations minder lang stil. 

Naast de maatregelen voor een efficiëntere dienstregeling werden de portalen voor de bovenleiding aangepast. Op sommige plekken zijn enkele masten vervangen door een volledig portaal over het spoor. 

Verlengen perron

Om ervoor te zorgen dat de machinisten zich kunnen focussen op het rijden van de trein, wordt de welkomstomroep geautomatiseerd.  De camera’s aan de buitenzijde van de trein worden zo aangepast dat bij perron 12, waar de trein in een bocht staat, de machinisten de cabine niet meer hoeven te verlaten om te zien of er nog reizigers in- en uitstappen. Bij het splitsen en combineren van de treinen wordt extra personeel ingezet.

Daarnaast wordt de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken. Het verlengen van het perron van station Zwolle Stadshagen moet voor half december worden afgerond. Hierdoor hebben machinisten meer speling om de trein te laten stoppen. 

Dankzij al deze maatregelen kan ook Stadshagen met een tussenstop worden bediend.

Vanaf 15 december rijdt er vanaf station Zwolle Stadshagen in de ochtendspits van maandag tot en met vrijdag een speciale buslijn naar de Deltion Campus

Volledig scherm
Station Stadshagen © Pedro Sluiter Foto

In samenwerking met indebuurt Zwolle