Volledig scherm
De ingang van station Zwolle aan het Stationsplein, zo ziet het er vanaf 2014 uit. foto ProRail/Arcadis Nederland BV

Spoorzone houdt ambitie niet geheim

ZWOLLE - De gemeente Zwolle, de provincie Overijssel, ProRail en de NS hebben gisteren hun plannen voor de Zwolse spoorzone gepresenteerd. De ideeën zijn prachtig, maar genoeg geld om het hele plaatje te betalen is er voorlopig niet.

Twee loopbruggen, één over het spoor en eentje over de IJsselallee richting de Campus. Een gezellig plein aan noord- en zuidzijde van de nieuwe reizigerstunnel met aan weerszijden een heuse stationshal. En wie zijn fiets kwijt wil, kan dat straks in overdekte fietstorens en hoeft dus niet meer te proppen bij de overvolle stallingen op de Ooster- en Westerlaan.

Gisteren presenteerden ProRail, NS, provincie Overijssel en gemeente Zwolle hun ideeën over de Spoorzone, het gebied van en rondom het Zwolse treinstation. Wie op basis van de gepresenteerde schetsen een virtuele wandeling door en rond het Zwolse treinstation van de toekomst maakt, doet er goed aan een plattegrond en kompas mee te nemen. Op enkele historische elementen zoals het stationsgebouw en het beeld van Thorbecke na, is er in de toekomst bijna niets meer zoals het was. Neem nou het klassieke beeld van de zee aan fietsen langs de Ooster- en Westerlaan: verdwenen. In de toekomst zet de fietser zijn tweewieler namelijk in één van de twee garagetorens. De ene, goed voor 7000 stallingen, komt op de plek waar nu de autoparkeergarage Stationsplein staat. Die garage zal daarvoor weliswaar tegen de vlakte moeten en de automobilist zal zijn voertuig aan de andere kant van het station kwijt kunnen, maar voor de fietser is het ideaal. Aan die zuidkant staat een andere fietstoren. Pal naast de entree van het station kunnen 4000 mensen hun tweewieler stallen. En over een extra fietsenstalling onder het station wordt ook nog nagedacht.

Wie straks in Zwolle op de trein stapt, of hij nu vanaf het zuiden of het noorden het station benadert, komt binnen via een stationshal. Niet een winderige overkapping zoals nu, maar een echte hal met deuren.

En wie ondanks die aanlokkelijke entrees liever de drukke reizigersstromen vermijdt maar wel aan de andere kant van het station moet zien te komen, loopt eenvoudig via een loopbrug over het spoor naar de overzijde.

De dagelijkse stroom van duizenden studenten die naar de Campus van hogeschool Windesheim moeten, zijn in de toekomst inmiddels gewend om de 'studentenroute' te nemen. Die loopt niet zoals nu door de Lünentunnel, maar via de Hanzelaan, de Koggelaan, de Hanzeallee en een loopbrug over de IJsselallee richting school.

Die wandeling zal bovendien een prettige zijn, want de ruimtelijke kwaliteit van het gebied is verbeterd. De Hanzelaan is dan een echte laan met bomen. "Een beetje zoals de Stationslaan nu", zegt stedenbouwkundige Jeroen Ruitenbeek van bureau Palmbout. Hij presenteerde gisteren samen met projectwethouder Gerrit Piek en programmamanager Rob Tutert de plannen. "Het moet een dynamisch, gemengd gebied worden. De zuidkant van het station is nu nog een beetje geïsoleerd. We willen het in samenhang met de rest van de stad brengen." Wethouder Piek houdt realiteitszin. "Niets staat nog vast", zegt hij. "Dit zijn onze ideeën. Die willen we nu aan de buitenwereld laten zien. De komende twee maanden is er ruimte voor iedereen die dat wil om op de plannen te schieten. Pas daarna gaan we met voorstellen richting gemeenteraad, Provinciale Staten en besturen van ProRail en NS." Of er voldoende geld is om de plannen te bekostigen? "Nee", zegt Rob Tutert eerlijk. "Dit is een stip op de horizon en moet de interesse van andere partijen opwekken. Maar zo'n groot OV-knooppunt als Zwolle, dat staat in de belangstelling. Reken maar."

De Stentor gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Stadsbussen Zwolle krijgen ander lijnnummer, lees hier de veranderingen

    Stadsbus­sen Zwolle krijgen ander lijnnummer, lees hier de veranderin­gen

    Stadsbussen in Zwolle krijgen over een maand deels een ander lijnnummer. De bestaande situatie, waarin elke lijn twee kanten op rijdt, zorgt te vaak voor passagiers die per ongeluk de verkeerde kant op reizen. De nieuwe situatie gaat in als het nieuwe busstation en de busbrug op 17 februari in gebruik worden genomen. Eerder werd al duidelijk dat de bus dan een veel groter deel van Stadshagen bedient. Door werkzaamheden bij het station rijden ieder uur tientallen bussen door de Hortensiastraat tussen Assendorp en de Pierik.

In samenwerking met indebuurt Zwolle