Volledig scherm
Station Stadshagen is klaar en wacht op passagiers. © Frans Paalman

Station Stadshagen waarschijnlijk volgende maand open na spoorblunder

Treinreizigers op de lijn Zwolle-Kampen kunnen waarschijnlijk vanaf volgende maand uit- en instappen bij station Stadshagen. Dat is de uitkomst van een 'constructief overleg' tussen ProRail en de provincie Overijssel. Daarvoor zijn wel keuzes nodig in de dienstregeling, meldt gedeputeerde Bert Boerman.

Vandaag hadden ProRail en Overijssel het eerste bestuurlijke overleg nadat begin december duidelijk werd dat er allerlei problemen waren op de lijn Zwolle-Kampen. De bodem onder de nieuwe spoorlijn was niet op alle plekken stevig genoeg, waardoor de elektrische trein van Keolis niet harder kon rijden dan honderd kilometer per uur. Station Stadshagen zou half december open gaan, maar bleef om die reden gesloten.

Aangepaste dienstregeling

De eerste ervaringen op de vernieuwde spoorlijn zijn positief, volgens de gedeputeerde. Dat geeft ruimte om de trein toch bij Stadshagen te laten stoppen, ook al kan nog niet op alle delen van de lijn op volle snelheid worden gereden. Volgens Boerman is met ProRail afgesproken dat op 31 januari bekend wordt gemaakt wanneer Stadshagen alsnog in een aangepaste dienstregeling wordt opgenomen. 

,,Dat zal niet ver na die datum zijn,'' verwacht Boerman. Het gaat om voorlopige openstelling waarbij keuzes worden gemaakt, stelt Boerman. Niet alle aansluitingen in Zwolle en Kampen zullen optimaal zijn, verwacht hij. Daar wordt de komende weken naar gekeken 'en we proberen de overlast voor de reiziger zoveel mogelijk te beperken'.

Bodemonderzoek

Maandag begint een bodemonderzoek op de lijn Zwolle-Kampen. Half maart moet duidelijk zijn waar de zwakke plekken zitten en welke maatregelen nodig zijn om op die punten de bodem te verstevigen. Pas dan kan ProRail aangeven wanneer er een structurele oplossing komt.

Boerman is tevreden over het gesprek, maar 'kan pas echt tevreden zijn' als de dienstregeling volledig in gebruik wordt genomen, laat hij weten. 

Naar de financiële gevolgen van deze extra maatregelen en de vertraging wordt nog juridisch onderzoek gedaan, zegt de gedeputeerde. Dat ProRail 'een paar onderzoeken is vergeten' en 'de risico's te laag heeft ingeschat' is inmiddels wel duidelijk, stelt Boerman. Maar wie aansprakelijk is voor de kosten, wordt nog uitgezocht.

In samenwerking met indebuurt Zwolle