Volledig scherm
Zo gaan de perrons op station Zwolle eruit zien.Ze worden (iets) breder en er komen brede trappen plus een roltrap. Elk perron heeft een eigen lift, omringd door een glazen plafond, dat na zorgvuldige studies in matglas wordt uitgevoerd, wel daglicht, geen doorzicht. foto ProRail.

Station Zwolle weer op de schop

ZWOLLE - Het NS Station Zwolle gaat vandaag opnieuw op de schop om de nieuwe tunnel te koppelen aan de trappen in wording.

Elf dagen overlast ligt in het verschiet om de bouwkuipen te maken voor de trapopgangen tussen de perrons en de nieuwe reizigerstunnel in Zwolle. Het werk begint vandaag op perron 2 (met de sporen 3 en 5 aan weerskanten). De aannemer begint met het weghalen van het huidige perron. Daarna worden er damwanden neergezet. Ze worden met grote machines in de grond getrild - en de omwonenden zijn gewaarschuwd dat het vanaf zondag dag en nacht lawaai zal geven. Met de damwanden wordt plek gemaakt voor de aanleg van een bouwkuip, waar de trap moet komen en een betonnen omlijsting, zegt Allart Maijers, de projectleider bij ProRail voor de ombouw van station Zwolle. Ook voor reizigers heeft het werk - dat net als voorgaande jaren in de reisluwe zomer wordt uitgevoerd - weer veel gevolgen. Veel treinen zullen tot 31 juli vanaf andere sporen vertrekken. Bij perron 2 zijn er aanvankelijk nog genoeg uitwijkmogelijkheden (omdat het eerste perron, met de sporen 1a en 1b) ongemoeid blijft. Tussen donderdag 25 en dinsdag 30 juli wordt het derde perron aangepakt - en dan is er geen capaciteit genoeg meer om de treinenloop af te wikkelen volgens het spoorboekje. Zodoende rijden er vijf dagen geen treinen tussen Zwolle en Olst en Zwolle en Raalte. Reizigers worden op het traject met bussen vervoerd. Tussen 29 en 31 juli is het tot slot de beurt aan perron 4. Aan overlast is niet te ontkomen in een project dat moet worden uitgevoerd terwijl 'de winkel openblijft", zegt Maijers. Het zijn gecomplexeerde bouwwerkzaamheden, waarbij niet alleen perrons worden vervangen, maar ook kabels en leidingen worden verlegd. En op enkele perrons moeten nog het fundament komen voor de stationskappen, die in de laatste fase van dit jarenlange spoorwerk bij Zwolle worden geplaatst.

De Stentor gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Zwolle